Nieuwe wending in woekerpolisaffaire
De Telegraaf 8 februari 2011
CONSUMENTEN HALEN HUN RECHT
door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM – Belangenbehartiger Consumentenclaim start het allereerste massaproces tegen de woekerpolissen. De juridische dienstverlener spant deze maand namens 435 gedupeerde klanten een rechtszaak aan tegen verzekeraar Falcon Leven (ASR). Nu de rechtbank in Haarlem heeft beslist dat Falcon onrealistische rendementen heeft voorgespiegeld aan een gedupeerde klant, ligt de weg open voor een hoge collectieve schadevergoedingseis. En Consumentenclaim, die naam heeft gemaakt met rechtszaken tegen Dexia in de aandelenlease-affaire, zegt zijn pijlen op meer verzekeraars te richten.
De rechter heeft voor het eerst in de geschiedenis van de woekerpolisaffaire geoordeeld dat er sprake is geweest van dwaling van een polishouder. Dit houdt in dat de overeenkomst tussen de klant en de verzekeraar onder verkeerde voorstelling van zaken tot stand is gekomen.
Falcon schotelde de klant namelijk een eindkapitaal voor dat bij lange na niet gehaald kon worden als gevolg van de hoge, verborgen kosten in de polis. Er werd uitgegaan van een rendement van 9%, maar van de inleg werd 60% ingehouden voor kosten van de verzekeraar.
„Het voorgespiegelde rendement van 9% zou nooit en te nimmer gehaald worden, vanwege het kostenpercentage. Dat was echter niet uit de polisvoorwaarden te halen. De rechter heeft nu vastgesteld dat het om dwaling gaat. Dat is een grote doorbraak”, aldus woordvoerder Peter Lijesen van Consumentenclaim.
Doordat nu dwaling is vastgesteld, moet ASR (Falcon is 100% dochtermaatschappij) over de brug komen met
14.000, dit voor schade voortkomend uit de woekerpolis. Volgens voorgestelde schikkingen van verzekeraars met de Stichting Woekerpolis en Stichting Verliespolis zou de klant niet meer krijgen dan een bedrag van 109, aldus Consumentenclaim.
„Met de gerechtelijke uitspraak in de hand zouden vele woekerpolishouders in ons land fiks meer schadevergoeding kunnen krijgen dan volgens de voorgestelde compensatieregeling”, stelt Lijesen.
De eerste 435 zaken die de belangenbehartiger aanbrengt, gaan om soortgelijke zaken waar een onrealistisch rendement is voorgesteld. „Dit is nog maar een startschot, we hebben er nog tienduizenden in voorbereiding. Dit gaat een enorme impact krijgen”, aldus Lijesen. Er zijn in totaal 250.000 van dergelijke Falcon Levenplan-polissen verkocht. ASR zei gisteren in de tv-uitzending van Radar in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. De verzekeraar gaat klanten die een dergelijke polis hebben actief benaderen om te bekijken wat er te repareren valt.
De volgende aanbieder die aan de beurt is, is volgens Consumentenclaim SNS Reaal. Deze verzekeraar zou 450.000 polissen hebben die zijn gebaseerd op soortgelijke rendementsprognoses.
Als de rechter op grote schaal tot het oordeel van dwaling komt, kan dit een grote strop betekenen voor verzekeraars. Het zou wel eens kunnen neerkomen op vele tientallen miljarden schadevergoeding in plaats van de honderden miljoenen waar ze nu van uitgaan. Er zijn in ons land meer dan een miljoen beleggingsverzekeringen verkocht.
Consumentenclaim waarschuwde onlangs klanten voor de schikking die Delta Lloyd deed. Het bood een schikking aan waarvoor het in totaal
300 miljoen uittrekt. „Het is een fopspeen. Klanten kunnen een veel hogere compensatie krijgen door naar de rechter te stappen”, stelde de belangenbeharter.
Volgens Consumentenclaim lijkt de woekerpolisaffaire op de Dexia-kwestie. Toen kregen veel beleggers via de rechter een hogere compensatie toegekend dan de klanten die akkoord waren gegaan met de schikking. „De regelingen die de Stichtingen Woekerpolis Claim en Verliespolis met de verzekeraars hebben afgesproken, zijn een wassen neus. De mensen die met een compensatievoorstel akkoord gaan, verspelen daarmee mogelijk het recht op procederen”, aldus Lijesen.
© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Meer informatie over Consumentenclaim op
www.consumentenclaim.nl