FNV laakt pensioentak
ING
FNV Bondgenoten vraagt de Nederlandsche
Bank (DNB) om onderzoek te doen naar de administratieve chaos bij
pensioenregelingen die ING -dochter Nationale-Nederlanden uitvoert. De vakbond
stelt in een brief aan de toezichthouder dat de administratie 'ernstige
mankementen vertoont'. Er zouden onder meer sofinummers, adressen,
salarisgegevens en polisnummers ontbreken.
De problemen komen aan het licht bij de huidige
overdracht van pensioenregelingen van tweehonderd metaalwerkgevers naar
uitvoeringsorganisatie MN Services. MN Services is eigendom van PMT, het
bedrijfstakpensioenfonds voor de kleinmetaal. MN Services beheert euro 57 mrd
aan pensioenvermogen en is daarmee een directe concurrent van
Nationale-Nederlanden.
'Mankementen opgelost'
De brief aan DNB is mede ondertekend door
FNV-bestuurder Jan Berghuis. Berghuis is werknemersvoorzitter binnen het
PMT-bestuur. Het metaalfonds is met euro 33 mrd aan vermogen het derde
pensioenfonds van Nederland. FNV Bondgenoten, dat in meer fondsbesturen zit,
zegt zich ook zorgen te maken over de uitvoering van pensioenregelingen bij
andere, niet nader genoemde commerciële verzekeraars.
De woordvoerder van DNB zegt de brief te hebben
ontvangen, maar doet geen inhoudelijke mededelingen over het geschil. De brief
is in handen van deze krant.
De woordvoerder van Nationale-Nederlanden wijst de
kritiek van de hand. 'Uit tests die we deden om de overdracht voor te bereiden,
kwamen inderdaad mankementen naar voren, maar deze zijn de afgelopen weken in
goed overleg met MN Services opgelost. Het bestand is inmiddels volledig en MN
Services is voor zover wij weten tevreden over de gang van zaken.'
Polisnummers
Walter Mutsaers, lid van de raad van bestuur van MN
Services, zegt dat de overgedragen en nog over te dragen administratie van
Nationale-Nederlanden 'niet de kwaliteit heeft die we zelf voor de deelnemers
van PMT hanteren'. Wel zegt Mutsaers tevreden te zijn over de medewerking van
Nationale-Nederlanden om de zaak te verbeteren. Hij spreekt echter tegen dat
alle problemen nu zijn opgelost. 'Voor sommige bedrijven geldt dat wel, maar
voor andere niet.'
FNV Bondgenoten schrijft dat bij de overgedragen
administratie in 30% van de gevallen de sofinummers ontbreken, er in 60% van de
gevallen geen data zijn van in- of uitdiensttreding en dat er bij een vijfde van
de werknemers geen polisnummers zijn. Nationale-Nederlanden heeft 'uiterst
moeizaam een deel van de gegevens kunnen verstrekken', aldus FNV.
Het bestuur van PMT zou al in het voorjaar van 2004
bij DNB aan de bel hebben getrokken over tekortkomingen bij
Nationale-Nederlanden. 'Naar wij nu kunnen vaststellen, is er aan de destijds
gesignaleerde problemen niets veranderd, ondanks uw toezeggingen hier
nadrukkelijk aandacht aan te besteden', aldus de klagers.
Wurgcontract
De afgelopen jaren zou Nationale-Nederlanden hebben
verzuimd om naar alle deelnemers een jaarlijkse pensioenbrief te sturen. Ook is
er volgens FNV Bondgenoten onduidelijkheid of de verzekeraar juist en op tijd
voor indexatie van de pensioenuitkeringen heeft gezorgd. Verder maakt de vakbond
bezwaar tegen de opzegtermijn van vijf jaar, wat in de brief wordt gezien als
een 'wurgcontract'.
De tweehonderd bedrijven die overstappen, kregen in
het verleden dispensatie om zich bij de verplichte bedrijfstakregeling in de
metaalsector aan te sluiten. Nu kiezen ze alsnog voor aansluiting bij PMT,
waarmee ze tegelijk naar uitvoerder MN Services gaan. Het gaat het om een
overdacht van pensioenregelingen van tienduizend deelnemers en een beheerd
vermogen van euro 430 mln.
Bendert Zevenbergen
Copyright (c) 2007 Het Financieele
Dagblad