AFM komt met nieuwe bijsluiter voor bankzaken
Van onze verslaggever Merijn Rengers
 
AMSTERDAM - Zijn voorganger werd door banken én klanten beschimpt en door niemand gelezen. Dat moet de nieuwe financiële bijsluiter, die consumenten vanaf begin volgend jaar waarschuwt voor de addertjes onder het gras bij hypotheken en beleggingsproducten, bespaard blijven.
 
Echt swingend wordt de bijsluiter niet, blijkt uit de drukproeven die toezichthouder AFM heeft vrijgegeven. Het blijft een redelijk droge opsomming van kosten, mogelijke rendementen en risico’s. Maar de presentatie van de getallenbrei is wel stukken beter dan in het verleden.
 
Zo torst in de nieuwe bijsluiter een klein mannetje de kersverse AFM-risicometer op de rug. Die geeft aan hoe riskant het product is dat de klant overweegt aan te schaffen. Bij een riskant product bezwijkt het risico-mannetje bijna aan het gewicht dat hij torst.
 
Ook levert de AFM vanaf begin volgend jaar aan alle banken, verzekeraars en beleggingsmaatschappijen een door de toezichthouder ingesproken geluidsfragment. Dat moet verplicht bij elke reclame voor een financieel product worden afgespeeld. Reclamemakers mogen van de toezichthouder niet sollen met dit fragment. Elke bankreclame wordt straks dus besloten met de mededeling: ‘Loop geen onnodig risico. Lees de financiële bijsluiter. Daarin staat dat het risico van dit product vrij groot is.’
 
‘Nu wordt de waarschuwing vaak aan het eind van het spotje heel snel afgeraffeld, waardoor de duidelijkheid afneemt’, zegt een woordvoerder van de AFM. ‘Dat mag straks niet meer.’
 
© de Volkskrant