Nationale Nederlanden in de
fout
DEN HAAG (ANP) - De verzekeraar Nationale
Nederlanden is in de fout gegaan met het berekenen van opbrengsten uit
beleggingsverzekeringen. De polishouders kregen tien jaar lang bij de aanschaf
van een beleggingsverzekering rekenvoorbeelden voorgeschoteld die helemaal niet
klopten.
Daardoor leek het dat zij aan het einde van de
looptijd van de polis meer zouden ontvangen dan in werkelijkheid het geval was.
Ongeveer een half miljoen beleggers zijn hierdoor getroffen, liet topman L.
Wijngaarden zaterdag weten.
Hij bevestigde een bericht in De Telegraaf dat zijn
bedrijf verkeerde berekeningen heeft gemaakt. Het dochterbedrijf van
bankonderneming ING ontdekte de misleidende becijfering reeds drie jaar geleden,
maar had het naar eigen zeggen te druk met andere, belangrijkere zaken om de
betrokken klanten in te lichten. Dit zou pas begin volgend jaar gebeuren.
"In 2002 bleek dat er verschillen waren in de
berekeningen bij de software van onze tussenpersonen en onze eigen
administratieve systemen. Iedereen die te kort komt, gaan we compenseren", aldus
Wijngaarden. Hij spreekt van een programmeerfout. Het concern heeft al 65
miljoen euro opzijgezet voor een compensatieregeling. Per gedupeerde klant kan
de tegemoetkoming variëren van een paar euro tot ongeveer 1500 euro.
Nationale Nederlanden ontdekte in 2002 bij een
routinecontrole dat er een cruciaal verschil bestond tussen de software waarmee
beleggingsadviseurs offfertes opstellen en zijn eigen administratieve
computersystemen. "Bij de berekening van eindkapitalen bleken de uitkomsten
tussen de twee systemen te verschillen", zegt Wijngaarden. Na de ontdekking werd
de fout spoedig hersteld, zodat klanten vanaf 2002 de juiste berekening kregen
voorgelegd. Toen werd volgens de topman al besloten om gedupeerde klanten te
compenseren.
Hij vindt het zelf niet merkwaardig dat er na 2002
niets is ondernomen, op het corrigeren van de systemen na, en dat de betrokken
klanten in het ongewisse zijn gelaten. "Het is een heel ingewikkeld systeem en
Nationale Nederlanden had toen andere dingen aan het hoofd. Er moesten allerlei
producten aangepast worden door veranderde wetgeving. Ik weet zeker dat onze
klanten zullen begrijpen dat we toen prioriteit hebben gegeven aan belangrijkere
zaken, zoals pensioenpremieaftrek, om fiscale problemen te voorkomen", meent
Wijngaarden.
Nationale Nederlanden stelt verder dat de kwestie
al in een vroeg stadium is voorgelegd aan De Nederlandsche Bank (DNB) en de
Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het bedrijf verwacht op basis van die
contacten dan ook geen boetes wegens de misrekeningen. Om zeker te weten dat
alle berekeningen kloppen zal Nationale Nederlanden ze door een extern
accountantsbureau laten controleren, liet Wijngaarden weten.
© 1996-2005 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten
voorbehouden.