Leaseklanten willen top Aegon in
getuigenbankje
door BART MOS
AMSTERDAM, vrijdag 23 januari
2004
Een groep van negentig gedupeerde
aandelenleaseklanten heeft bij de Haagse rechtbank een verzoek ingediend om de
top van Aegon Nederland te onderwerpen aan een voorlopig getuigenverhoor. Hun
verklaringen zullen volgens raadsman Ewout Lietaert Peerbolte aantonen dat de
verzekeraar volledig aansprakelijk is voor de vele miljoenen schade die de
leaseklanten hebben opgelopen. Aegon heeft tot nu toe altijd gesteld dat het
slechts in beperkte mate schuld heeft aan het
leasedrama.
Het
getuigenverhoor zal naar verwachting dit voorjaar plaatsvinden en wordt
vervolgens gebruikt in een civiele procedure, waarin de 90 klanten zo´n € 14
miljoen van Aegon eisen. Zij hebben de Haagse rechtbank gevraagd onder meer
directievoorzitter Johan van der Werf en bestuurslid Theo Bouts onder ede te
horen over de kwestie. Aegon zegt in een reactie zich niet tegen de verhoren te
zullen verzetten.
De getuigenverhoren
moeten volgens raadsman Lietaert Peerbolte bewijzen dat het bewuste leaseplan,
achtereenvolgens ´Concept Vermogensplan´, ´Vermogens Concept´ en ´Vermogens
Rendement´ geheten, een onder toezicht van Aegon ontwikkeld product betreft. De
verzekeraar heeft tot nu toe altijd gesteld dat het product uit de koker van een
aantal financieel adviseurs kwam. Ook zal volgens hem blijken dat het Aegon is
geweest die een ondeugdelijke verkooporganisatie heeft opgezet, waardoor de
Autoriteit Financiële Markten (AFM) moest ingrijpen.
De 90 gedupeerde klanten behoren tot
een groep van in totaal 360 consumenten die eind jaren negentig het bewuste
leaseproduct van Aegon aanschaften, een variant op aandelenleaseproducten.
Kort gezegd maakte het product hun
mogelijk te speculeren met aandelenleasecontracten - vaak meerdere tegelijk,
waarbij iedere keer € 68.000 werd geleend - door deze aan te schaffen en
vervolgens weer van de hand te doen als de AEX een bepaald percentage was
gestegen.
Het product was dermate complex, dat Aegon niet in
staat bleek om de aan- en verkopen van de contracten goed te begeleiden. Daar
bovenop kwam nog een negatief advies van beurswaakhond AFM, nadat bleek dat de
verkooporganisatie niet voldeed aan de wettelijke eisen. Zo werden er voor de
verkoop bijvoorbeeld adviesbureaus ingeschakeld die geen remisier waren.
De problemen met het product en de
distributie daarvan brachten Aegon er niet alleen toe de verkoop te staken, maar
ook legde de verzekeraar de handel in lopende contracten stil. Dat besluit
vormde de belangrijkste oorzaak voor de enorme financiële schade waarmee de
afnemers van het product nu opgescheept zitten. Terwijl Aegon de ´stekker´ uit
het product haalde, gingen de beurskoersen namelijk wereldwijd richting kelder.
Bezitters van de bewuste leasecontracten wilden die als gevolg van de
koersdalingen zo snel mogelijk kwijt, maar kregen daar niet de gelegenheid toe.
Het merendeel zit daarom nu opgescheept met een torenhoge schuld aan Aegon.
De verzekeraar zegde reeds eerder toe
de schade bij leaseklanten deels te willen vergoeden. Volgens de verzekeraar is
eenderde van de 360 betrokkenen op dit voorstel ingegaan. "Van de klanten die
bereid waren met ons een gesprek aan te gaan, gingen er 114 van de 120 akkoord.
Met de overige klanten hebben wij niet kunnen overleggen.", aldus een
woordvoerster.
© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten
voorbehouden