Van
onze verslaggever Merijn
Rengers
maandag
22 september 2003
AMSTERDAM
-
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) uit Tiel heeft Dexia Bank afgelopen jaar
op de vingers getikt wegens fouten bij het registreren van
aandelenleasecontracten. Dexia heeft bij herhaling verzuimd om de schulden van
haar klanten correct aan te melden bij het BKR.
Een woordvoerster van het BKR bevestigt de
overtredingen van Dexia. 'Wij hebben geconstateerd dat er klantregistraties niet
klopten, en zijn daarover met Dexia in gesprek gegaan. De fouten overstijgen het
incident.' Volgens de woordvoerster, die niet kan zeggen hoe vaak Dexia de fout
inging, dateren de problemen uit de periode tot vorig najaar en zijn de
problemen inmiddels grotendeels opgelost.
Een woordvoerder van
Dexia bevestigt de gesprekken met het BKR. 'Er ontbraken gegevens, en die zijn
na overleg toegevoegd aan het systeem. Inmiddels is de boel weer op orde.'
Het BKR speelt een belangrijke rol in het
conflict tussen mensen die met geleend geld belegd hebben en Dexia. De beleggers
verwijten Dexia namelijk dat de bank haar zorgplicht niet is nagekomen. Zij
stellen dat Dexia niet vooraf bij het BKR heeft geïnformeerd of zij wel een
lening konden betalen.
Het bureau uit Tiel, eigendom van de banken,
registreert schulden die Nederlanders aangaan bij de aangesloten financiële
instellingen. Banken raadplegen de databank van het BKR om zich op de hoogte te
stellen van de kredietwaardigheid van consumenten die een lening willen aangaan.
Wanneer de registraties van het BKR niet kloppen kunnen klanten én banken in
problemen komen, bijvoorbeeld omdat er te hoge of te lage hypothecaire leningen
worden verstrekt.
© De
Volkskrant