Aegon komt met aanbod voor
Koersplanbelegger
Van een onzer verslaggeefsters
De Telegraaf 21 mei 2005
AMSTERDAM, zaterdag
Verzekeraar Aegon komt
ontevreden klanten van het beleggingsproduct Koersplan financieel tegemoet. Na
uitgebreide onderhandelingen met de Ombudsman Verzekeringen heeft Aegon besloten
dat de kosten van de, aan het product gekoppelde, levensverzekering niet meer
mogen bedragen dan 17% van de inleg. Alle Koersplanhouders, die méér hebben
betaald dan 17%, kunnen met terugwerkende kracht hun teveel betaalde premie
terugkrijgen.
Aegon
kondigde tevens aan dat vanaf 1 januari 2006 voor alle deelnemers de premies
opnieuw worden verlaagd met 10% tot een maximum van 15,3% van de inleg. De
ingreep zal Aegon dit jaar €100 miljoen kosten, dit bedrag komt uit een
voorziening die al eerder is getroffen. In het eerste kwartaal van dit jaar
reserveerde Aegon €35 miljoen voor de gevolgen van de conflicten over zijn
levensverzekering. De komende jaren zal de verzekeraar nog eens €100 miljoen
kwijt zijn aan de aanpassing.
Een
groep ontevreden beleggers in Koersplan eiste halverwege maart een
schadevergoeding van Aegon, omdat de rendementen van Koersplan tegenvallen. Zij
vinden dat ze onvoldoende zijn geďnformeerd over de hoge kosten van de premie
die het overlijdensrisico dekt. Jan Wolter Wabeke, Ombudsman Verzekeringen,
betitelt het bod van Aegon als „redelijk”. Volgens de onafhankelijke bemiddelaar
hadden beide partijen gehoopt dat er meer in zat maar er moest worden geschikt.
„Ik heb gestreefd naar een bemiddelingsresultaat dat niet alleen beoordeeld
wordt op de juridische merites, maar waarbij ook de redelijkheid en billijkheid
worden meegewogen.”
Het resultaat
zal volgens hem voor verschillende categorieën deelnemers anders uitpakken.
Vooral oudere deelnemers en mensen met langlopende contracten, ongeveer eenderde
van de 500.000 beleggers in Koersplan, werden getroffen door de hoge premies,
zij zullen het meest profijt hebben van de reparatie. Het gedeelte van het
bemiddelingsresultaat dat zich op de toekomst richt heeft volgens Wabeke effect
voor alle Koersplan-deelnemers.
De
beleggers worden per brief geďnformeerd over de wijzigingen. Het akkoord zal
tevens gelden voor circa 200.000 beleggers in andere spaarkasproducten, vormen
van langlopende levensverzekeringen, zoals bijvoorbeeld Spaarbeurs.
Tegelijk met de aankondiging van de overeenkomst
tussen de verzekeraar en de ombudsman liet de stichting ’Koersplan de weg kwijt’
weten Aegon voor de rechter te dagen namens 8000 gedupeerden. In de dagvaarding
eist de stichting schadeloosstelling van de gedupeerden. „De gisteren door Aegon
aangekondigde reparatie is een stap in de goede richting, maar volstrekt
onvoldoende compensatie voor de gemaakte fouten”, stelt de stichting.
De afgelopen maanden hebben de
stichting en Aegon- Spaarbeleg uitvoerig gesproken over de voorbeeldrendementen
die Spaarbeleg gebruikte in de brochures. Dit naar aanleiding van eerdere
berekeningen van de stichting, uitgevoerd door Capital Consult, waaruit bleek
dat de werkelijke rendementen veel lager uitkwamen dan de rendementen die door
Aegon in de brochures werden genoemd. Capital Consult stelde toen dat de
geconstateerde rendementsverschillen werden veroorzaakt door het weglaten van de
overlijdensrisicoverzekering uit de berekeningen. Nieuwe berekeningen volgens de
methodiek van Aegon toonden aan dat de premies voor deze verzekering wel
degelijk zijn meegenomen maar dat er desondanks rendementsverschillen blijven
bestaan. Het conflict spitst zich toe op de contracten die tot en met 1994 zijn
afgesloten. De geconstateerde rendementsverschillen, die kunnen oplopen tot
1,75% op jaarbasis, gelden voor deelnemers die tot en met 1994 een overeenkomst
sloten. Aegon heeft volgens de stichting de verkeerde rekenmethodes gebruikt
waardoor het rendement in bepaalde jaren met meer dan 4% naar beneden zou moeten
worden bijgesteld.
De stichting
stelt verder dat de gebruikte brochures in die tijd deelnemers onvoldoende
informatie gaven over de kosten.
© 1996-2005 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V