BANK VERBOLGEN OVER ONDERZOEK NAAR OVERKREDITERING
 
AFM legt loep op DSB
 
• door THEO BESTEMAN
 
AMSTERDAM – Toezichthouder AFM doet onderzoek naar fouten bij leningen van DSB Bank. De waakhond zegt ’relatief veel signalen en klachten’ over producten en adviezen van DSB en dochters te hebben ontvangen. Adviseurs en klanten klagen over te hoge hypotheekleningen, opgetast met telkens nieuwe koopsompolissen om de oorspronkelijke lening af te betalen, waardoor leners niet meer uit de schulden komen.
       DSB Bank ontkent de beschuldigingen. „Wij hebben totaal geen belang bij klanten die schulden niet meer kunnen aflossen.”
 
        De Autoriteit Financiële Markten (AFM) bevestigde gisteren dat het al enige tijd onderzoek doet. Aanleiding vormt een serie klachten, van financieel adviseurs en klanten zelf. Oude en nieuwe, die nog dagelijks binnenkomen.
       „Elke week heb ik zeer schrijnende situaties bij DSBklanten aan mijn bureau”, zegt adviseur Jelle Hendrickx.
       „Komende week zie ik er acht.” Hij heeft inmiddels honderd dossiers over DSBklanten met grote schulden verzameld. DSB Bank ontkent die schuld te veroorzaken. Op tafel ligt een dossier van een gezin in financiële problemen.
       Niet DSB Bank, maar andere geldverstrekkers hebben die helpen veroorzaken, aldus DSB.
       DSB heeft 17% van de kredietmarkt voor particulieren in handen en 2,5% van de hypotheekmarkt. Tussen de talloze dossiers zitten mensen met torenhoge schulden.
       Dochters als Becam en Frisia zouden klanten, ondanks een laag inkomen, toch nieuwe leningen hebben verstrekt. Volgens wettelijke eisen is dat sinds 2006 in strijd met de zorgplicht: banken en adviseurs moeten erover waken dat een klant een lening kan opbrengen. De gedragscode voor hypotheken legt een limiet bij vier tot vijf keer het jaarinkomen als financieringsnorm.
       
Loodzware leningen
        „Maar financiering tot 200% van de executiewaarde van een woning komt bij DSB voor”, zegt Pieter Lijesen, directeur van tussenpersoon NHP. Hij verwijst naar een stapel dossiers. Volgens DSB Bank is het echter onjuist om de oorzaak bij DSB te leggen.
 
De bank is bijzonder verbolgen over de bevestiging dat de AFM onderzoek doet naar haar leningen. „Het is uitermate vreemd dat ze suggereren dat we iets fout doen”, aldus de zegsman. „Als we fouten maken, horen ze ons dat te melden. Kijk, doen we het niet goed, dan moeten we op de blaren zitten. Maar wij weten van niets.”
       DSB-bestuurslid Hans van Goor wijst de kritiek af. „Van de tien aanvragen voor leningen wijzen we er juist negen af.
       Wij zeggen tegen cliënten vaak: genoeg is genoeg. We hebben budget coaches om mensen met schulden te begeleiden.” Niet DSB en dochters, maar postorderbedrijven en creditcardmaatschappijen bieden mensen met een schuld extra krediet, stelt DSB. „En dan gaat het niet om E 800 voor een tv. Soms E 30.000 erbij.” Slechts 0,1% van de DSB-portefeuille zou niet terugbetalen, tot 2% betaalt traag. „We kijken juist vooraf óf ze kunnen betalen.”
       DSB mag de reputatie hebben, zegt hij, het zijn grote banken als ABN Amro, Fortis en Rabo die leningen van de Wognumse bank oversluiten. „Die bieden dus meer financiering.
       Dat betekent dat wij niet tot de top financieren, andere partijen wel”, zegt Van Goor.
       De AFM heeft inmiddels mappen vol klachten over bodemloze schulden. Mogelijk leiden die klachten nu toch tot sancties, stelt de financiële waakhond desgevraagd.
       Behalve bij de rechter is de bank bij de klachtencommissie Dutch Securities Institute terechtgewezen. Van Goor: „Op zoveel verstrekte leningen kan dat soms gebeuren.
       Maar we proberen er altijd uit te komen. Incidenteel gaan we naar de rechter.” Per jaar, zegt DSB, komt het tot niet meer dan tien rechtszaken.
 
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.