Aegon trekt boetekleed aan na
fouten bij verkoop leaseproduct
De Volkskrant 21 maart 2003
Van onze verslaggever Merijn Rengers
AMSTERDAM - Aegon heeft ondanks waarschuwingen van
tussenpersonen op ongeoorloofde wijze aandelenleasepaketten verkocht. Ook werden
de inkomens van klanten niet getoetst. Dit heeft de verzekeraar donderdag
bevestigd.
Aegon trekt hiermee het boetekleed aan ten aanzien
van producten verkocht onder noemer Vermogensrendement. De juridische problemen
met dit complexe aandelenleaseproduct dateren van mei 2001, toen Aegon zelf aan
de toezichthouder AFM meldde dat een haar onbekende tussenpersoon het product
had verkocht.
De AFM concludeerde na onderzoek dat de gehele
verkoopconstructie van het product niet strookte met de Wet Toezicht
Effectenverkeer (WTE). Dit omdat er in veel gevallen meer dan één tussenpersoon
bij betrokken was.
Aegon versimpelde daarop het product en bood haar
klanten een reparatieregeling. In juli 2002 trok Aegon die weer in. Sindsdien is
de verzekeraar in onderhandeling over financiële genoegdoening. De klanten
vinden de geboden 20 miljoen euro veel te weinig.
Aegon had veel eerder moeten weten dat de
verkoopconstructie niet klopte, stellen betrokken tussenpersonen nu. 'Wij hebben
Aegon meermaals gewaarschuwd, maar volgens de juristen van Aegon was alles in
orde', aldus de woordvoerder van de tussenpersonen. Aegon bevestigt dit. 'We
wisten niet dat het tegen de wet was', aldus een zegsvrouw.
Een bijkomend probleem is dat inkomensgegevens van
klanten ontbreken. Sinds 2000 zijn financiële instellingen conform de WTE
verplicht zich op de hoogte te stellen van de inkomenspositie van klanten,
danwel een inkomenstoets te delegeren aan hun tussenpersonen, stelt de AFM.
Aegon erkent dat dit niet is gebeurd.
Inmiddels hebben 51 klanten Aegon laten weten dat
zij niet individueel met de verzekeraar willen onderhandelen, maar hun
tussenpersoon het woord willen laten doen. De klanten zijn verbolgen dat Aegon
inzicht eist in hun inkomensgegevens en alle contracten en bijbehorende
documentatie wil bestuderen.
'Het is ordinair handjeklap, en ik hoop dat niemand
hier in trapt', aldus een boze klant. Ook de woordvoerder van de tussenpersonen
is boos: 'Dit is de arrogantie ten top. Aegon heeft jaren niets van zich laten
horen. Pas nu er een kink in de kabel is, neemt Aegon contact op met de
klanten'.