LEIDSCHENDAM - De koper van beleggingsverzekeringen weet in veel
gevallen niet wat hij aanschaft. Tot die conclusie komt de commissie die in
opdracht van het Verbond van Verzekeraars de voorlichting rondom
beleggingsverzekeringen heeft onderzocht.
De commissie onder voorzitterschap van Job de Ruiter, ex-minister en
ex-ombudsman levensverzekeringen, presenteerde woensdag zijn advies. Het advies
komt erop neer dat de initiatieven die de afgelopen tien jaar zijn genomen om de
voorlichting te verbeteren volstrekt onvoldoende zijn. 'De boosdoener is niet
scherpe, niet heldere voorlichting', aldus De Ruiter.
De commissie wil dat verzekeraars volledige openheid geven over de
producten, die veelal een mengeling zijn van een overlijdensrisicoverzekering en
een belegging. Die openheid is er nu niet. De Financiële Bijsluiter die sinds 1
oktober door de branche wordt gebruikt om consumenten voor te lichten noemde de
Ruiter 'te abstract'. 'Maar ik wil de bijsluiter niet afbranden', aldus De
Ruiter.
Het Verbond van Verzekeraars gaat de aanbevelingen van De Ruiter 'op
hoofdlijnen' uitvoeren. Dat zei bondsvoorzitter Niek Hoek woensdag. 'Nee, voor
schaamte is geen reden', aldus Hoek, 'blijkbaar zijn onze inspanningen om
heldere informatie te geven de afgelopen jaren niet voldoende geweest. We gaan
het simpelweg nog beter doen.'
Volgens De Ruiter zal meer transparantie ertoe leiden dat consumenten beter
kunnen beslissen of ze eigenlijk wel op een product zoals een
beleggingsverzekering zitten te wachten. Hoek is echter niet bevreesd dat, als
de gewenste informatie wordt gegeven, de verkoop van nieuwe
beleggingsverzekeringen daaronder zal leiden. Integendeel: 'Als het ons hiermee
lukt het vertrouwen in de sector te bevorderen, zullen we alleen maar meer
producten verkopen.'
De maatregelen die De Ruiter voorstelt betreffen vooral inzicht in de
kosten van de producten en inzicht in de afhankelijkheden van de adviseur die ze
verkoopt. 'Duidelijk moet zijn welke zakelijke banden de adviseur met een of
meer verzekeraars heeft en welke provisies hij met de producten verdient.'