Informatie beleggingsverzekeringen voldoet niet
Van onze verslaggever Geert Dekker
 
LEIDSCHENDAM - De koper van beleggingsverzekeringen weet in veel gevallen niet wat hij aanschaft. Tot die conclusie komt de commissie die in opdracht van het Verbond van Verzekeraars de voorlichting rondom beleggingsverzekeringen heeft onderzocht.
 
De commissie onder voorzitterschap van Job de Ruiter, ex-minister en ex-ombudsman levensverzekeringen, presenteerde woensdag zijn advies. Het advies komt erop neer dat de initiatieven die de afgelopen tien jaar zijn genomen om de voorlichting te verbeteren volstrekt onvoldoende zijn. 'De boosdoener is niet scherpe, niet heldere voorlichting', aldus De Ruiter.
 
De commissie wil dat verzekeraars volledige openheid geven over de producten, die veelal een mengeling zijn van een overlijdensrisicoverzekering en een belegging. Die openheid is er nu niet. De FinanciŽle Bijsluiter die sinds 1 oktober door de branche wordt gebruikt om consumenten voor te lichten noemde de Ruiter 'te abstract'. 'Maar ik wil de bijsluiter niet afbranden', aldus De Ruiter.
 
Het Verbond van Verzekeraars gaat de aanbevelingen van De Ruiter 'op hoofdlijnen' uitvoeren. Dat zei bondsvoorzitter Niek Hoek woensdag. 'Nee, voor schaamte is geen reden', aldus Hoek, 'blijkbaar zijn onze inspanningen om heldere informatie te geven de afgelopen jaren niet voldoende geweest. We gaan het simpelweg nog beter doen.'
 
Volgens De Ruiter zal meer transparantie ertoe leiden dat consumenten beter kunnen beslissen of ze eigenlijk wel op een product zoals een beleggingsverzekering zitten te wachten. Hoek is echter niet bevreesd dat, als de gewenste informatie wordt gegeven, de verkoop van nieuwe beleggingsverzekeringen daaronder zal leiden. Integendeel: 'Als het ons hiermee lukt het vertrouwen in de sector te bevorderen, zullen we alleen maar meer producten verkopen.'
 
De maatregelen die De Ruiter voorstelt betreffen vooral inzicht in de kosten van de producten en inzicht in de afhankelijkheden van de adviseur die ze verkoopt. 'Duidelijk moet zijn welke zakelijke banden de adviseur met een of meer verzekeraars heeft en welke provisies hij met de producten verdient.'
 
(c) de Volkskrant