Aegon komt klanten Koersplan
tegemoet
AMSTERDAM (DFT) - Verzekeringsreus Aegon
heeft besloten om klanten van het beleggingsproduct Koersplan voor een deel
financieel tegemoet te komen, zo meldt De Financiële Telegraaf woensdag. De
verzekeraar zal de vijfhonderdduizend klanten, vaak ontevreden over het
rendement van het product, op korte termijn een voorstel doen. Excessen zullen
daarbij met terugwerkende kracht rechtgezet worden.
Dit meldt Aegon naar aanleiding van geruchten over
een op handen zijnde tegemoetkoming aan Koersplanklanten. Ook de Ombudsman
Verzekeringen Jan Wolter Wabeke bevestigt dat Aegon met concrete voorstellen is
gekomen aan klagers.
Directeur communicatie Jan Driessen van Aegon zegt
dat momenteel gekeken wordt naar „specifieke groepen” voor wie de verzekeraar
productverbeteringen met terugwerkende kracht zal doorvoeren. „Een voorbeeld
daarvan is een veertigjarige klant die een Koersplan met een looptijd van
veertig jaar geadviseerd kreeg, waardoor er een zeer hoge premie voor de
overlijdensrisicoverzekering werd ingehouden van de inleg. Daar is het product
nooit voor bedoeld geweest, dus dat zetten we recht.”
Voor alle andere vijfhonderdduizend klanten met een
Koersplan wil Aegon een gebaar maken wegens de tegenvallende rendementen van het
product. „De aandelenbeurzen zijn ingestort, waardoor het Koersplanproduct vaak
niet oplevert wat mensen er van verwacht hadden. Daarom willen we voor die grote
groep een productverbetering voor de toekomst doorvoeren.” De verzekeraar denkt
daarbij aan een premiereductie voor de overlijdensrisicoverzekering die aan
Koersplan gekoppeld zit.
Analisten schatten al eerder dat Aegon enkele
honderden miljoenen euro’s kwijt zal zijn aan een oplossing voor gedupeerden
Koersplanbezitters. Driessen stelt echter dat zulke bedragen niet aan de orde
zijn bij de nu voorliggende productverbeteringen. „Het gaat ons wel geld kosten,
maar van honderden miljoenen is geen sprake.”
Aegon werd onlangs geconfronteerd met een groep van
boze klanten die zich misleid voelt door het Haagse concern en een schadeclaim
tegen de verzekeraar in voorbereiding hebben. Aegon-dochter Spaarbeleg, dat het
Koersplan verkocht, zou haar klanten in verkoopmateriaal jarenlang te hoge
beleggingsrendementen hebben voorgespiegeld, zogenaamd op basis van historisch
cijfermateriaal. Tot deze conclusie kwam stichting ’Koersplan de weg kwijt’ na
herberekening van daadwerkelijk door Aegon gemaakte beleggingsrendementen.
Daarnaast zou de verzekeraar in de bewuste
rekenvoorbeelden ’versluierd’ hebben dat van de maandelijkse inleg eerst nog een
peperdure premie voor een overlijdensrisicoverzekering werd afgetrokken, vóórdat
er mee belegd werd. Samen met de tegenvallend presterende aandelenmarkten pakt
de opgebouwde waarde van de Koersplannen zodoende in veel gevallen lager uit dan
het totaal van de maandelijkse stortingen.
© 1996-2004
Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.