Eerlijk Aegon
 
Sinds de crisis zetten bedrijven de klant weer centraal. Ik hoor u denken: ’Alsof dat iets bijzonders is.’ Maar het gaat om het idee, denk ik dan maar. Ook Aegon vond de tijd rijp voor de reclamecampagne ’eerlijk over later’. Over ons pensioen. Een gewaagde stap, want eerlijk is niet de eerste karaktereigenschap die je deze verzekeraar toerekent. Het blazoen is onder meer door de verkoop van aandelenleaseproducten danig besmeurd. Honderdduizenden Nederlanders zijn het schip ingegaan met deze risicovolle combinatie van beleggen en lenen.
       Goed, er is een compensatieregeling, maar die is mager en velen hebben het gevoel bedonderd te zijn. Uit de ’fanmail’ die we door de jaren heen op de redactie over Aegon ontvingen, kan ik met goed fatsoen niet citeren.
       Aegon is ook een van de grootste verkopers van beleggingsverzekeringen: woekerpolissen. Verzekeraars hebben hiervoor jarenlang te hoge kosten in rekening gebracht. Afgelopen week omarmde Aegon het schikkingsvoorstel van Ombudsman Wabeke, dat de kosten maximeert. Aegon gaat naar eigen zeggen zelfs dieper door de knieën dan dat voorstel. Ronkende taal, maar nergens heb ik gelezen dat er een rechterlijk vonnis ligt dat nóg veel verder gaat dan de lauwwarme oplossing die Wabeke biedt. Voor Koersplan, de belangrijkste woekerpolis die Aegon heeft verkocht, heeft een rechter in mei besloten dat 85% van de premies voor de interne overlijdensdekking moet worden terugbetaald. En juist in die overlijdensdekking – glansrijk genegeerd door Wabeke – zitten de meeste kosten. Natuurlijk is Aegon in deze collectieve zaak in hoger beroep gegaan. De standaardreactie, helaas ook in individuele zaken waar één klant moet opboksen tegen het arsenaal aan advocaten dat Aegon kan inzetten. Ook als gedupeerdenclub ’Koersplan de weg kwijt’ het hoger beroep wint, vrees ik dat veel klanten zelf hun recht moeten halen. Een stuitend schouwspel. Eerlijk over later? Laat Aegon maar eens eerlijk over vroeger worden. Met een genereuze compensatieregeling. Ook beter voor Aegon, want een bedrijf dat niet voor zijn klanten vecht maar ertegen, heeft het niet begrepen.
 
Manno van den Berg is redacteur bij OverGeld, mvdberg@telegraaf.nl
 
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.