NMa steunt brede oplossing vergoeding woekerpolissen
 
door THEO BESTEMAN
 
AMSTERDAM – Verzekeraars werken voor het eerst aan een collectieve oplossing voor compensatie van 6,5 miljoen ’woekerpolissen’. Die geldt voor alle verzekeraars. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft voor dit brede initiatief toestemming gegeven, zo bevestigt de waakhond.
        De NMa noemt het „van belang dat er een goede oplossing komt voor consumenten die gedupeerd zijn”. De toezichthouder zegt wel scherp te controleren of verzekeraars geen informatie met elkaar delen en zo de wet overtreden.
       Onderhandelen met slachtoffers van de dure beleggingsverzekeringen, die door hoge kosten nauwelijks renderen, kan daarom het beste via een onafhankelijk persoon, stelt de NMa. „Op deze manier kan gevoelige informatie niet in verkeerde handen komen.” ,,Een doorbraak”, zo typeert een verzekeraar het brede voorstel, hoewel de sector maanden niets van een collectieve oplossing wilde weten.
       Er is geen uitgewerkt plan; wel de intentie, gesteund door alle verzekeraars. Die erkennen intern dat de in maart genoemde schadevergoeding van €2 miljard voor alle polishouders, die zij toen ’acceptabel’ noemden, veel te laag is. Dit bedrag zou richting €15 miljard gaan, inclusief verbeteringen van lopende polissen, maar „alleen volgens harde criteria en met garanties”.
       De twee belangenorganisaties van gedupeerden hebben dit overleg over een branchebrede oplossing woensdag echter doorkruist met rechtszaken tegen Fortis en NationaleNederlanden. Terwijl de stichting Verliespolis verzekeraars woensdag nog meldde bereid te zijn met alle kracht aan een gezamenlijke, snelle oplossing bij te dragen, stuurde de advocaat wel dagvaardingen uit.
       De stichtingen constateren dat Fortis en Nationale-Nederlanden na maanden praten te weinig doen om tot een oplossing te komen. Dagvaardingen moeten alle verzekeraars nu in beweging krijgen. ,,Maar praten kan altijd”, menen beide stichtingen, die samen 150.000 polisbezitters vertegenwoordigen. ,,Alleen niet om procedures te rekken.”
 
Fortis zegt dat de stichtingen „de deur onterecht hebben dichtgegooid. Dit gaat om veel polissen. Dat kost tijd. Onderhandelen én tegelijk tegen ons procederen is onaanvaardbaar”. De rechtszaken zullen jaren duren, voorspelt Nationale-Nederlanden. ,,Dat is ook niet in het belang van consumenten”, aldus een zegsman.
       De collectieve beginselovereenkomst noemt een onbekend maximumpercentage voor kosten en premies per polis; alles erboven moet terug naar de consument. De Ombudsman Financiële Dienstverlening beveelt daartoe 3,5% als norm aan. Met Verliespolis heeft ook de stichting Woekerpolis Claim aangegeven dat de 3,5% voor gedupeerden, die soms tienduizenden euro’s zijn kwijtgeraakt, als schijntje echter onacceptabel is.
       Dat zet de deur open voor nieuwe onderhandelingen. Het Verbond van Verzekeraars wil geen reactie geven. Ook de stichting Verliespolis zegt over onderlinge contacten geen uitspraken te doen. ,,Maar als zo’n collectief aanbod er komt, dan zouden we bereid zijn daaraan mee te werken”, aldus haar zegsman. De stichting vindt dat na anderhalf jaar praten verzekeraars met concrete oplossingen moeten komen. ,,Wij hebben wel een achterban die door hun gedrag enorm in de problemen zit. Daar moet snel een oplossing voor komen”, aldus de woordvoerder.
 
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.