Economie, zaterdag 17 april 2004
 
We staan allemaal geregistreerd in Tiel
 
Door Martin Voorn
 
U en uw uitgaven vormen een hoog óf een laag financieel risico. In Tiel zitten de rekenmeesters die bepalen in welke categorie u valt. ”Eigenlijk is er niet of nauwelijks concurrentie.”
 
Rotterdam -8,2 Miljoen Nederlanders staan er geregistreerd, en rond de 10 miljoen lopende kredieten: het BKR, Bureau Krediet Registratie. In 2003 werd meer dan 14 miljoen keer een doopceel gelicht en dat gebeurt steeds vaker, vooral jongeren steken zich meer in de schulden, al of niet door mobiel te bellen. Maar toch: geen kwaad woord over het BKR. Stichting De Ombudsman en de Consumentenbond krijgen niet of nauwelijks klachten, de organisatie houdt zich keurig netjes aan de privacy-wetgeving. Dat geldt niet zozeer voor minder bekende kleinere 'concurrenten' als Economic Data Resources (EDR) en Expirian in Den Haag.
Wie een lening of een hypotheek wil, gaat naar de bank, die vervolgens vrijwel altijd, in een soort Pavlov-reactie, informatie vraagt aan het BKR.
Nederlanders steken zich meer in de schulden, en dat allemaal in de uiterst omvangrijke databank van het BKR, inclusief de telefoonschulden van jongeren. ”Eigenlijk staat heel Nederland boven de 18 jaar erin,” zegt Karin Schreuder van de instelling.
Pauline van den Brandhof van de Consumentenbond: ”We krijgen vrijwel nooit een klacht. Over EDR wel. We hebben dat bedrijf in oktober van 2003 een brief geschreven; daar stond in dat consumenten er op een smakeloze wijze toe worden aangezet privacy gevoelige informatie te verstrekken. Later hebben we een gesprek met het bedrijf gehad.”
”Het blijkt dat ze wel voldoen aan de privacywet van 2001, maar niet aan de gewijzigde wetgeving, die nu gehandhaafd wordt door het College Bescherming Persoonsgegevens (vroeger: Registratiekamer). We hebben op 22 maart 2004 een brief van klagers naar EDR gestuurd en wachten nu een reactie af. Experian heeft ons nooit iets laten weten, dat is iets schimmiger. Maar dat 't louche clubs zouden zijn, dat gaat ons te ver.”
Contijn Van Marle van Stichting de Ombudsman is niet zo mild. ”EDR houdt zich chronisch niet aan de wet op de persoonsregistratie. De privacy van mensen wordt flagrant geschonden. Ze halen waar dan ook informatie vandaan en spelen dat door aan wie dan ook. Ze doen dat op ronduit schofterige wijze.”
Peter Kempen van EDR: ”Van een vuiltje met de Consumentenbond is nooit sprake geweest. Wij hebben alles uitgelegd en er was alle begrip voor bij de Consumentenbond.” EDR claimt per jaar zo'n 1 miljoen raadplegingen te krijgen, maar directeur Rory Matthews van Experian kan zich dat 'haast niet voorstellen.' ”Ik zie EDR zelfs niet eens als concurrent. Wij hebben jaarlijks 3 miljoen raadplegingen, bijna de hele telecombranche maakt gebruik van Expirian. Een aantal klanten checkt bij ons, én bij het BKR.”
Karin Schreuder van het BKR is nuchter over de concurrentie; ”Dat zijn, net als Dun & Bradstreet, handelsinformatiebureaus met een eigen werkgebied. Wij hebben een andere basis, vooral gericht op consumentenkrediet, zij doen ook bedrijfsmatige informatie. Eigenlijk is er niet of nauwelijks concurrentie.”
 
Copyright: Algemeen Dagblad