Klanten Aegon vechten
terug met klinkende stichtingen
Van onze verslaggever Merijn
Rengers
AMSTERDAM -
Vliegwielen, Sprintplannen, Concept Vermogenscontracten, Koersplannen
en Rendementplannen. De marketingafdeling van verzekeraar Aegon is altijd
bedreven geweest in het verzinnen van klinkende namen voor
beleggingsproducten. En in de gouden beursjaren wilden klanten de prachtige
beloften die Aegon aan deze producten koppelde, maar al te graag
geloven.
Die tijd is voorbij. Aegon-klanten drommen
tegenwoordig niet meer samen voor de deuren van Spaarbeleg, Spaarselect,
Wagner en Partners of andere tussenpersonen. Integendeel. De beleggers,
teleurgesteld dat de Aegon-producten niet gebracht hebben wat de brochures
beloofden of suggereerden, zijn in de tegenaanval. En opnieuw regent het
klinkende namen.
Zo proberen de leden van 'Vereniging Pay-Back'
Aegon 'terug te betalen' voor de financiële ellende die hun is aangedaan. De
stichting 'GeSp' komt op voor de belangen van Gedupeerden van Aegons
Sprintplan. De website Sprintplanclaim.nl doet min of meer hetzelfde. En sinds
kort is er ook de 'Stichting Koersplan de weg kwijt'.
Die zette zichzelf donderdag in één klap op de
kaart door groot in De Telegraaf te verkondigen dat Aegon begin jaren negentig
fors gejokt heeft over de rendementen die te behalen waren met de
Koersplannen. Aegon-dochter Spaarbeleg verkocht 400 duizend van deze
langlopende beleggingen.
De stichting is vooral boos omdat Aegon allerlei
premies blijkt in te houden op de Koersplannen. Deze, volgens de stichting
verzwegen kosten, drukken zo zwaar op de rendementen dat beleggers geld
verliezen in plaats van te verdienen. En dat terwijl Spaarbeleg prachtige
rendementen beloofde.
Penningmeester Boosten van 'Koersplan de weg
kwijt' zegt dat hij ongeveer een kwart van zijn inleg kwijt is, terwijl de
waarde van het beleggingsfonds waarin hij investeerde juist verdubbelde. Hij
schat dat de beleggers in Koersplan gemiddeld tweeduizend euro hebben
verloren. En, zo benadrukt hij, 'die schatting is aan de voorzichtige
kant'.
Aegon stelt dat de berekeningen waarop de
beleggers hun kritiek baseren, niet kloppen. 'Het zijn teleurgestelde klanten,
die op zoek gaan naar een reden om de aanbieder van de belegging de schuld te
geven', zegt een woordvoerder van Aegon met een verwijzing naar het slechte
beursklimaat in de voorbije jaren.
Aan het Amsterdamse Damrak werden de klachten van
de boze beleggers serieuzer genomen. Het aandeel Aegon, ooit een van de parels
van de AEX-index, daalde met 1,1 procent naar 10,49 euro.
© de Volkskrant