Verzekeraars reserveren niets voor claims
woekerpolis
door Theo Besteman
AMSTERDAM (DFT) - Verzekeraars hebben tot
dusver geen cent opzijgezet voor schadeclaims die voortvloeien uit zogenoemde
'woekerpolissen’. Dit blijkt uit een rondgang bij de grote verzekeraars.
Woekerpolissen zijn beleggingspolissen die door hun hoge kosten nauwelijks of
geen rendement opleveren.
"We voorzien geen concrete problemen. Er is dus
geen aanleiding om op dit moment een reservering te maken”, reageert een
woordvoerder van Nationale-Nederlanden. Tegen de ING-dochter is wel een
rechtszaak aangespannen door de stichting Woeker Polis Claim, zo heeft hun
advocaat laten weten.
Uit onderzoek van Rabo Securities, de
researchafdeling van de Rabobank, blijkt dat de affaire met woekerpolissen de
branche forse imagoschade heeft bezorgd. Daarnaast zouden claims en aanverwante
juridische kosten tot €1 miljard kunnen oplopen, becijferden de analisten.
Inmiddels hebben zich 100.000 polisbezitters als gedupeerde gemeld bij
consumentenorganisaties.
"Wij zien desondanks geen aanleiding om
reserveringen te doen”, meldt een woordvoerder van Delta Lloyd, waar de
toezichthouder AFM vorig jaar na onderzoek concludeerde dat met sommige
beleggingsverzekeringen, door aftrek van hoge kosten op de inleg, nauwelijks tot
geen rendement wordt gemaakt.
Stichting Woeker Polis Claim zegt desgevraagd "op
zeer korte termijn” een dagvaarding in te dienen tegen een van de grote
verzekeraars.
Het gebrek aan reserveringen door verzekeraars
lijkt opmerkelijk. Beursgenoteerde bedrijven, zoals Aegon, Nationale-Nederlanden
en Fortis, zijn bij risico’s verplicht voorzieningen aan te houden. Maar
risico’s, aldus financieel adviseur Ernst & Young, moeten volgens
richtlijnen wel concreet gekwantificeerd zijn. Bij gebrek aan harde gegevens is
een vuistregel voor een reservering dat schade zich more likely than not kan
voordoen.
Anderzijds betekent reserveren in juridische zin al
een beetje schuld bekennen, zo duidt een bron binnen een verzekeraar de
strategie. "Juridisch denken we toch heel sterk te staan.”
Behalve de stichting Woekerpolis Claim heeft de
stichting Verliespolis, waarin drie consumentenorganisaties samenwerken, negen
verzekeraars op de korrel.
"Toch reserveren we niets, het is niet aan de
orde”, reageert de Fortis-woordvoerster. "We zien inhoudelijk geen reden voor
zo’n reservering.”
Aegon benadrukt voor schade door de
beleggingspolissen ’niets’ apart te zetten. Voor aandelenlease-producten van
Aegon, die niet deden wat ze beloofden en waarover de rechter zich heeft
uitgesproken, is wel €100 miljoen gereserveerd, bevestigde financieel bestuurder
Jos Streppel.
"En verder hebben we in individuele zaken geschikt.
Ook zijn polissen en hun informatie aangepast, al heel vroeg. Wij denken dat we
voldoende hebben gedaan.”
Ook de klant lijkt schade bij bestaande
poliseigenaren niet te deren: verzekeraars claimen dat de verkoop van
beleggingsverzekeringen door de affaire nergens substantieel is teruggevallen.
De verzekeraars zeggen overigens schade te willen
vergoeden. Ze verwijzen eerst naar de klachtenafhandeling. Alle concerns hebben
zich onlangs verplicht het oordeel van de Ombudsman Verzekeringen binnen het
klachteninstituut Kifid over producten bindend te verklaren voor alle
soortgelijke producten.
Momenteel wordt, onder regie van minister Wouter
Bos (Financiën), een onafhankelijk feitenonderzoek voorbereid naar de omvang van
de schade door ’woekerpolissen’ onder de 6,5 miljoen
beleggingspolissen.
© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.