Klant nog steeds misleid met dure
beleggingspolis
De Telegraaf 16 mei 2007
Van onze financiële redactie
AMSTERDAM, woensdag
Consumenten worden
nog altijd misleid met beleggingsverzekeringen die als spaarproducten worden
verkocht. Door versluierende namen als 'Levensplan Sparen' halen klanten een
risicovolle en dure beleggingsverzekering in huis, concludeert de Vereniging
Eigen Huis na een uitgebreid onderzoek naar deze polissen.
De lijst, waarop
onder andere producten van Aegon, Interpolis, Postbank en Reaal prijken, wordt
vandaag gepubliceerd.
Voorbeelden van 'creatieve maar misleidende
namen' zijn volgens Eigen Huis 'Beleggingsvrij Sparen' van Reaal, 'Het ideale
spaarplan' van Conservatrix, 'Safe Hypotheek' van Aegon, 'Winstvastplan' van de
Postbank en 'Inlegzeker' van Interpolis.
Verkopers van
beleggingsverzekeringen hebben vorig jaar beloofd klanten meer inzicht in de
financiële risico's te bieden. Deze 'woekerpolissen' zijn omstreden. Vorig jaar
onthulde De Telegraaf dat de toezichthouder AFM vaststelt dat
beleggingsverzekeringen 'duur, complex en ondoorzichtig' zijn.
Lager
Gemiddeld 40 procent van elke inleg van klanten gaat op aan kosten,
provisies en premies. Met de rest wordt belegd in aandelen. Daardoor komt de
opbrengst vaak veel lager uit dan is voorgespiegeld.
Minister Wouter
Bos (Financiën) heeft een onafhankelijk feitenonderzoek toegezegd.
© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.