Klant nog steeds misleid met dure beleggingspolis
 
De Telegraaf 16 mei 2007
 
Van onze financiŽle redactie
 
AMSTERDAM, woensdag
Consumenten worden nog altijd misleid met beleggingsverzekeringen die als spaarproducten worden verkocht. Door versluierende namen als 'Levensplan Sparen' halen klanten een risicovolle en dure beleggingsverzekering in huis, concludeert de Vereniging Eigen Huis na een uitgebreid onderzoek naar deze polissen.
De lijst, waarop onder andere producten van Aegon, Interpolis, Postbank en Reaal prijken, wordt vandaag gepubliceerd.

Voorbeelden van 'creatieve maar misleidende namen' zijn volgens Eigen Huis 'Beleggingsvrij Sparen' van Reaal, 'Het ideale spaarplan' van Conservatrix, 'Safe Hypotheek' van Aegon, 'Winstvastplan' van de Postbank en 'Inlegzeker' van Interpolis.
Verkopers van beleggingsverzekeringen hebben vorig jaar beloofd klanten meer inzicht in de financiŽle risico's te bieden. Deze 'woekerpolissen' zijn omstreden. Vorig jaar onthulde De Telegraaf dat de toezichthouder AFM vaststelt dat beleggingsverzekeringen 'duur, complex en ondoorzichtig' zijn.
 
Lager             
Gemiddeld 40 procent van elke inleg van klanten gaat op aan kosten, provisies en premies. Met de rest wordt belegd in aandelen. Daardoor komt de opbrengst vaak veel lager uit dan is voorgespiegeld.

Minister Wouter Bos (FinanciŽn) heeft een onafhankelijk feitenonderzoek toegezegd.
 
© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.