Stichting Koersplan: al 10.000 aanmeldingen
 
Door RIK ELFRINK
 
EINDHOVEN - 15 mei 2006. In de schaduw van de Dexia-affaire is de Stichting Koersplandewegkwijt bezig met een omvangrijke rechtszaak tegen verzekeraar Aegon. De Stichting vecht inmiddels voor 10.000 'Koersplannen' die door gedupeerden bij de verzekeraar zijn afgesloten.
 
Eind dit jaar wordt een uitspraak verwacht van de rechtbank in Utrecht. Dagelijks melden zich nog mensen aan bij de secretarissen van Koersplandewegkwijt. Ze moeten 75 euro betalen om deel te nemen. De gedupeerden zullen nog maanden en misschien wel jaren moeten wachten op een definitieve uitspraak.
 
"Eind dit jaar zal de rechtbank in Utrecht een vonnis vellen", zegt Koersplandewegkwijt-penningmeester R. Boosten. "Daarna kan afhankelijk van de uitspraak nog hoger beroep en/of cassatie ingesteld worden door Aegon of Koersplandewegkwijt. Het kan nog jaren duren voor er iets definitiefs ligt, maar wij vinden het de moeite waard om ervoor te vechten."
 
Verzekeringen
Het geschil tussen Aegon en Koersplandewegkwijt draait om de kosten die de verzekeraar bij het product Koersplan voor een overlijdensrisicoverzekering in rekening bracht. In sommige gevallen gaat het om duizenden euro's.
 
Via Aegon-dochter Spaarbeleg werden de contracten aan de man gebracht. Deelnemers stortten maandelijk een bedrag waarvan een groot deel opging aan de verzekering. Daardoor behaalden zij ondanks stijgende beurskoersen nauwelijks rendement. Soms maakten ze zelfs verlies.
 
"Vorig jaar heeft Aegon een aantal kleine reparaties doorgevoerd bij de producten. Maar daarmee waren wij niet tevreden. We willen dat er voor gedupeerden een fatsoenlijke compensatie komt", vertelt Boosten. Aegon trok in 2005 in totaal 35 miljoen euro uit om de gevolgen van de dure overlijdensrisicoverzekeringen enigszins te herstellen. Daarmee werden niet alleen bij Koersplan-contractanten reparaties verricht. Ook deelnemers aan andere producten (bijvoorbeeld het Vermogensplan) kregen soms een extraatje. Ondanks de toegepaste compensaties is er nog altijd veel ontevredenheid over Aegon, weet Boosten.
 
Hij kwam er namens de Stichting niet uit tijdens onderhandelingen met de verzekeraar. Ook daarna heeft de verzekeraar weinig voortvarendheid laten zien. "Nadat de rechtszaak is gestart, hebben ze van de rechter nog twee keer uitstel gekregen waardoor het alleen maar langer duurt voor er een uitspraak ligt. Gelukkig hadden we ons daar al op voorbereid."
 
Copyright 2006 Eindhovens Dagblad - alle rechten voorbehouden