Stichting Koersplan: al 10.000
aanmeldingen
Door RIK ELFRINK
EINDHOVEN - 15 mei 2006. In de schaduw van
de Dexia-affaire is de Stichting Koersplandewegkwijt bezig met een omvangrijke
rechtszaak tegen verzekeraar Aegon. De Stichting vecht inmiddels voor 10.000
'Koersplannen' die door gedupeerden bij de verzekeraar zijn
afgesloten.
Eind dit jaar wordt een uitspraak verwacht van de
rechtbank in Utrecht. Dagelijks melden zich nog mensen aan bij de secretarissen
van Koersplandewegkwijt. Ze moeten 75 euro betalen om deel te nemen. De
gedupeerden zullen nog maanden en misschien wel jaren moeten wachten op een
definitieve uitspraak.
"Eind dit jaar zal de rechtbank in Utrecht een
vonnis vellen", zegt Koersplandewegkwijt-penningmeester R. Boosten. "Daarna kan
afhankelijk van de uitspraak nog hoger beroep en/of cassatie ingesteld worden
door Aegon of Koersplandewegkwijt. Het kan nog jaren duren voor er iets
definitiefs ligt, maar wij vinden het de moeite waard om ervoor te vechten."
Verzekeringen
Het geschil
tussen Aegon en Koersplandewegkwijt draait om de kosten die de verzekeraar bij
het product Koersplan voor een overlijdensrisicoverzekering in rekening bracht.
In sommige gevallen gaat het om duizenden euro's.
Via Aegon-dochter Spaarbeleg werden de contracten
aan de man gebracht. Deelnemers stortten maandelijk een bedrag waarvan een groot
deel opging aan de verzekering. Daardoor behaalden zij ondanks stijgende
beurskoersen nauwelijks rendement. Soms maakten ze zelfs verlies.
"Vorig jaar heeft Aegon een aantal kleine
reparaties doorgevoerd bij de producten. Maar daarmee waren wij niet tevreden.
We willen dat er voor gedupeerden een fatsoenlijke compensatie komt", vertelt
Boosten. Aegon trok in 2005 in totaal 35 miljoen euro uit om de gevolgen van de
dure overlijdensrisicoverzekeringen enigszins te herstellen. Daarmee werden niet
alleen bij Koersplan-contractanten reparaties verricht. Ook deelnemers aan
andere producten (bijvoorbeeld het Vermogensplan) kregen soms een extraatje.
Ondanks de toegepaste compensaties is er nog altijd veel ontevredenheid over
Aegon, weet Boosten.
Hij kwam er namens de Stichting niet uit tijdens
onderhandelingen met de verzekeraar. Ook daarna heeft de verzekeraar weinig
voortvarendheid laten zien. "Nadat de rechtszaak is gestart, hebben ze van de
rechter nog twee keer uitstel gekregen waardoor het alleen maar langer duurt
voor er een uitspraak ligt. Gelukkig hadden we ons daar al op
voorbereid."
Copyright © 2006 Eindhovens Dagblad -
alle rechten voorbehouden