Klanten in paniek over polis
 
o door THEO BESTEMAN
 
De Telegraaf 13 januari 2007
 
AMSTERDAM - Nederland reageert bijna in blinde paniek op nieuws over de beleggingsverzekeringen. Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke krijgt de wildste klachten binnen en waarschuwt voor overhaaste reacties.
        "De klachten hebben soms niets met beleggingsverzekeringen te maken", aldus Wabeke. "Mensen willen schade claimen die er niet is." Nadat de commissie De Ruiter onderzoek deed naar de beleggingsverzekeringen, zouden er al 65.000 claims zijn.
       "Velen denken dat elke levensverzekering niet deugt. Ten onrechte. Maar verzekeraars hebben dit rumoer over zich afgeroepen. Ze zijn jarengewezen op het gebrek aan transparantie van beleggingsverzekeringen en ze hebben te weinig gedaan", zegt Wabeke.
       "Wie zich beklaagt, moet eerst kijken wat voor product men heeft en waar de problemen liggen: bij de verzekeraar, de tussenpersoon of de particulier die onverstandig doet, zoals te vroeg uitstappen."
       "Soms krijgt iemand een beleggingsverzekering - bedoeld voor de lange termijn - terwijl de koper te horen kreeg dat hij er na vijf jaar van af kon. Dat kan alleen tegen hoge kosten. Dat advies was dus niet goed; het product wel. "
 
       De Ombudsman behandelt voorbeeldzaken. "Soms nemen verzekeraars mijn advies over en worden duizenden producten aangepast en schade terugbetaald. Het kan dus eenvoudig."
       Consumentenorganisaties klagen over de beleggingsverzekeringen, advocaten dienen claims in tegen steeds hogere tarieven, inmiddels 150 per klacht. Wabeke wil zich niet afzetten tegen de advocaten ("ieder heeft het recht zijn gelijk op eigen wijze te halen"), maar constateert wel dat veel particulieren de bestaande wegen niet kennen.
       
Zie ook www.OverGeld.nl
 
1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.