Provisie op polis kleurt het advies bij
Afab
door THEO BESTEMAN
AMSTERDAM – Uit een uitgelekte e-mail van
de topbestuurder van assurantiegroep Afab blijkt dat bonus en provisie bepalen
welke verzekering als beste wordt aangeprezen. Topman Maasbert Schouten drukte
adviseurs van dochterbedrijf Uveco op het hart niet langer levensverzekeringen
van Aegon te verkopen – eerder bij Uveco nog een aanrader – maar een polis van
Interlloyd als ’veel beter’ te verkopen. Reden: de veel hogere beloning voor de
adviseur.
Per 1 januari
schrapte Aegon als eerste verzekeraar bonussen en verlaagde de provisie op een
aantal levensverzekeringen. Aegon biedt nu polissen aan waarin kosten
duidelijker zichtbaar zijn. Maar adviseurs verdienen er minder aan. In de
gewraakte email schrijft Schouten geschrokken te zijn van de verlaging van de
provisie door Aegon „naar slechts 3%”.
„Mijns inziens zou dan ook vanaf heden geen Aegon Leven meer gesloten dienen te
worden door Uveco en zijn franchisers”, aldus Schouten. Hij prefereert een
vernieuwd product van Interlloyd. „Dit is een product dat veel beter is” dan
kapitaalopbouw, schrijft Schouten, die deze polis later in een reactie
„kwalitatief vergelijkbaar” noemt. De provisie bij Interlloyd is het dubbele van
Aegon, 6%, en bedraagt inclusief bonus zelfs 7,5% per verkochte polis. Schouten
noemt het zijn taak de franchisekantoren over alle beschikbare producten en
provisies te informeren. Van een verkoopstop op Aegon is geen sprake, reageert
hij.
„Dat het Interlloyd-product heel
veel beter is schrijft hij met veel ironie”, aldus een betrokken adviseur. „Dat
is namelijk niet zo. Afgelopen jaren steunde Afab het Aegon-product juist. Tót
de provisieverlaging.” Onafhankelijk onderzoeksbureau Moneyview rangschikt het
Aegon-product als beste in zijn soort.
Aegon zegt overigens niet te lijden onder het
Afab-advies. „Het is jammer dat ze er kennelijk zo over denken”, reageert de
woordvoerder.
Afab-topman Maasbert
Schouten noemt zijn e-mail „slechts een advies” aan zelfstandige kantoren. De
e-mail is gericht aan adviseurs van Uveco, een volle dochter, met zestig
kantoren die polissen aan particulieren verkopen.
Door enkele adviseurs werd woedend
gereageerd. „Dit toont glashard aan dat van onafhankelijk advies aan klanten
totaal geen sprake is”, aldus een van hen. „Het gaat Afab en Uveco er puur om
zoveel mogelijk beloning binnen te slepen. Wat er met de klant en de polis
gebeurt, interesseert ze daarna weinig. De klant weet van niets, die denkt het
beste product te krijgen.”
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.