Snelrecht noodzaak voor AFM

Publicatiedatum: 10-5-2005

RIK SMIT

FinanciŽle uitputting is een veel- gebruikte tactiek wanneer een conglomeraat wordt aangeklaagd door een consument. Een consumententoezichthouder schrikt zeker niet af.

Nu er een schikking bereikt is tussen Dexia en de vertegenwoordigers van grote groepen beleggers breekt de fase aan waarin belanghebbenden moeten afwegen akkoord te gaan met het schikkingsvoorstel of voor hun individuele belang het procederen te vervolgen. Die afweging lijkt redelijk eenvoudig. De factor waardoor er in werkelijkheid sprake is van een lastige keuze heeft alles te maken met de verschillen in financiŽle kracht. Zo heeft een belegger ruim vier jaar moeten wachten op een uitspraak in hoger beroep om uiteindelijk volledig gelijk te krijgen in zijn klacht dat de bank tekort was geschoten in zijn zorgplicht. Al ruim drie jaar duurt een individuele zaak van een consument tegen een adviesorganisatie met als insteek misleiding van deze consument. Deze tijdsbestekken geven aan dat de huidige wijze waarop via de rechtspraak een zaak kan worden beslecht slecht is voor de consument.

Een snelrechtprocedure is een adequate oplossing voor de huidige situatie. Zorgvuldigheid doet recht aan beide partijen en zo wordt de positie van de beklaagde beschermd. Het snelrecht geeft de benadeelde, bij een maximale periode van zes maanden voor de fase van bezwaar en beroep, uitzicht op een uitspraak op korte termijn. Consumenten beschermen werkt alleen wanneer er aan de voordeur toezicht is en er aan de achterdeur sprake is van een zorgvuldige en efficiŽnte rechtspraak. De huidige aandacht voor aandelenlease betreft slechts een topje van de ijsberg. De financiŽle schade in individuele gevallen bedraagt een veelvoud van de schade die deze beleggers ondervonden. Behalve aandelenlease zijn adviesdiensten zoals hypotheken, beleggingen in cv's en fiscale constructies in combinatie met levensverzekeringen terreinen gebleken waarop consumenten zijn misleid. Toezicht is eerst adequaat wanneer rechtspraak op korte termijn tot de realiteit behoort. Tijdsdruk blijkt in de praktijk ook een goede katalysator voor mediation. De huidige rechtelijke procedures nopen de conglomeraten in aanvang niet om serieus deel te nemen aan een bemiddeling. Het verbaast mij dat toezichthouders en consumentenorganisaties niet eerder voor verbetering van de rechtsgang op deze wijze hebben gepleit.

Rik Smit FFP is financieel planner en mediator bij Smit Vernooij

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad