Brussel laakt kredietverstrekking op
internet
BRUSSEL (AFN) - In Nederland is bij veel kredietverstrekkers op
internet wat mis. De banken en andere financiële instellingen misleiden klanten
over de kosten of laten belangrijke informatie in de offerte weg. Ook ontbreekt
er standaardinformatie in reclame voor leningen.
Dat
stelde de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie,
dinsdag na onderzoek van 562 websites in de EU, Noorwegen en IJsland. In
Nederland werden bij 36 van de 45 onderzochte websites die leningen verstrekken,
onregelmatigheden vastgesteld. In totaal zijn op 393 Europese websites (70
procent) mogelijke tekortkomingen geconstateerd.
De EU ging vooral na of de kredietverstrekkers zich aan de Europese
voorschriften over leningen houden, die het consumenten makkelijker moeten maken
offertes te begrijpen en vergelijken. ,,Wie op zoek is naar krediet, merkt soms
dat dit duurder uitvalt dan het aanvankelijk leek omdat belangrijke informatie
soms onduidelijk was of ontbrak'', kritiseerde Europees Commissaris John Dalli
(Consumentenzaken) de misstanden rond persoonlijke leningen, kredietkaarten en
andere consumentenkredieten.
De nationale autoriteiten gaan nu contact opnemen met de bedrijven achter
de websites om bijvoorbeeld aanpassingen te eisen. Als de financiële
instellingen weigeren mee te werken, zijn boetes mogelijk en eventueel sluiting
van de websites. Dat is afhankelijk van de nationale wetgeving.
© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V.,
Amsterdam.