Versoepeling Dexia-voorstel
aan beleggers
Publicatiedatum:
9/8/2004
Meer coulance schrijnende gevallen
GERBEN VAN DER MAREL
AMSTERDAM - Dexia Bank komt aandelenleaseklanten
met grote betalingsproblemen verder tegemoet. De bank versoepelt de criteria
voor betalingsregelingen en schuldvermindering die zij in 2003 had
vastgesteld.
De bank gaat klanten attent maken op de versoepelde
regeling. De procedure wordt versneld, criteria uit het eerste voorstel worden
versoepeld. Dexia denkt aan mensen die afgelopen jaar drie keer een mislukte
incasso hebben gehad, klanten die twee keer zijn aangemaand, klanten met een
bijstandsuitkering, klanten ouder dan tachtig jaar en klanten met meer dan euro
1000 per maand aan aflossing.
Het betreft hier allereerst een test onder honderd
klanten. 'Het is wel ons streven om de versoepeling snel door te voeren', zegt
Dexia -bestuurder Dirk Bruneel. De bank heeft hiertoe besloten nadat ontdekt
werd dat er veel 'schrijnende gevallen' zijn onder leasebeleggers. Dat is
gebleken uit de duizenden incassoprocedures die de bank de laatste tijd is
gestart tegen klanten.
Dexia wil het sociale karakter van de zogeheten
hardheidsclausule verhogen. Deze tegemoetkoming is alleen bedoeld voor beleggers
met hoge schulden en een beperkte financiële draagkracht.
Met deze stap probeert Dexia een scherper
onderscheid te maken tussen klanten die daadwerkelijk betalingsproblemen hebben
en 'meelifters' in de juridische procedures die wel in staat zijn om aan hun
verplichtingen te voldoen en wisten welke risico's ze namen.
Een belangrijke rol is weggelegd voor de
onafhankelijke commissie onder leiding van oud-president van de Amsterdamse
rechtbank Ben Asscher, die sinds maart 2003 dossiers van probleemgevallen
beoordeelt. Asscher zegt in een interview met deze krant gepleit te hebben voor
verruiming. Dexia heeft met instemming gereageerd en is met voorstellen
gekomen.
Asscher: 'We willen de groepen waarvoor we iets
kunnen betekenen er uitfilteren. Veel mensen weten niet van de
hardheidsclausule. Zielige gevallen en meelifters eindigen nu ten onrechte op
een hoop in de juridische procedures.'
Volgens Asscher komen beleggers onnodig terecht in
incassoprocedures omdat hun is aangeraden hun schuld niet af te
lossen.
Van beleggers die voor de regeling in aanmerking
komen wordt getoetst wat ze kunnen betalen. Tot nu toe zijn 2411 aanvragen
beoordeeld. Aan 1060 klanten is een regeling voor (gedeeltelijke) compensatie
aangeboden. De bank verwacht dat als de test in beleid wordt omgezet beduidend
meer mensen in aanmerking komen voor een regeling en (gedeeltelijke)
kwijtschelding van de schuld. In totaal voeren ruim 90.000 klanten gezamenlijk
juridische actie tegen de bank. De overige 100.000 klanten accepteerden een
aanbod.
Copyright (c) 2004 Het Financieele
Dagblad