’Deze zomer al deal over compensatie woekerpolis’
 
door THEO BESTEMAN
 
AMSTERDAM – Vijf verzekeraars onderhandelen met twee consumentenstichtingen over bindende schadecompensatie voor alle beleggingsverzekeringen uit het verleden. Uiterlijk deze zomer wil verzekeraar Aegon een „praktische regeling” afronden, zegt Erik Lagendijk, hoofd Juridische Zaken van Aegon Groep.
        Ook Nationale-Nederlanden, Achmea, Delta Lloyd en Fortis tasten een snelle collectieve regeling met de consumentenstichtingen Verliespolis en Woekerpolis Claim af, bevestigen betrokkenen. De verzekeraars, die imagoschade aan hun branche zeggen te willen beperken, hanteren de aanbeveling van ombudsman Jan Wolter Wabeke. Die stelde de maximale kosten per klant op 3,5% van het rendement van een beleggingsfonds. Werd in het verleden meer berekend, dan moet dat terug naar de klant. Klanten vinden deze ’Wabeke-norm’ echter te mager.
       Aegon zegt met de bindende afspraak komende maanden meteen een overeenstemming over het spaarkasproduct Koersplan van dochter Spaarbeleg te willen. Bij een spaarkasproduct wordt de opbrengst aan het eind van de rit verdeeld onder de dan levende deelnemers.
       De kans op zo’n compromis tussen verzekeraar en Koersplan-klanten nam gisteren evenwel af tijdens een zogeheten comparitiezitting in Utrecht. De rechtbank probeerde „iets van een begin van overeenstemming” af te dwingen tussen teleurgestelde beleggers in spaarkasproduct Koersplan en Aegon.
       De Haagse verzekeraar houdt vol dat klanten over kosten goed zijn geďnformeerd, ook in brochures. Op 6 juni oordeelde de rechtbank in een tussenvonnis dat Aegon klanten met het spaarkasproduct heeft misleid. Advocaat Erik Lutjens bleef daar gisteren bij: klanten zouden zonder het te weten te veel hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering. Die werd weer ingehouden op de te beleggen premie. Door de aftrek raakten bezitters gemiddeld 30% rendement kwijt, claimt de stichting. „In die overlijdensrisicopremie zijn onterecht allerlei extra kosten opgevoerd”, aldus Kapé Breukelaar, adviseur van stichting ’Koersplan de weg kwijt’. „Terwijl bovendien al apart kosten waren opgevoerd.” Een schadevergoeding voor bijna 700.000 polisbezitters zou tot €1,5 miljard kunnen reiken, stelde Breukelaar eerder.
 
Aegon zegt dat na 1990 de overlijdenspremie wel in folders is gemeld. Daarvoor was de voorlichting niet in orde, maar daarmee zouden hooguit 8000 klanten beter verdienen. Aegon zegde gisteren nieuw onderzoek naar de Spaarkascijfers toe. Komen partijen niet tot een overeenkomst, dan zal de rechtbank begin juni het eindvonnis wijzen.
 
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.