’Deze zomer al deal over compensatie
woekerpolis’
door THEO BESTEMAN
AMSTERDAM – Vijf verzekeraars onderhandelen
met twee consumentenstichtingen over bindende schadecompensatie voor alle
beleggingsverzekeringen uit het verleden. Uiterlijk deze zomer wil verzekeraar
Aegon een „praktische regeling” afronden, zegt Erik Lagendijk, hoofd Juridische
Zaken van Aegon Groep.
Ook Nationale-Nederlanden, Achmea, Delta Lloyd en Fortis tasten een snelle
collectieve regeling met de consumentenstichtingen Verliespolis en Woekerpolis
Claim af, bevestigen betrokkenen. De verzekeraars, die imagoschade aan hun
branche zeggen te willen beperken, hanteren de aanbeveling van ombudsman Jan
Wolter Wabeke. Die stelde de maximale kosten per klant op 3,5% van het rendement
van een beleggingsfonds. Werd in het verleden meer berekend, dan moet dat terug
naar de klant. Klanten vinden deze ’Wabeke-norm’ echter te mager.
Aegon zegt met de bindende afspraak
komende maanden meteen een overeenstemming over het spaarkasproduct Koersplan
van dochter Spaarbeleg te willen. Bij een spaarkasproduct wordt de opbrengst aan
het eind van de rit verdeeld onder de dan levende deelnemers.
De kans op zo’n compromis tussen
verzekeraar en Koersplan-klanten nam gisteren evenwel af tijdens een zogeheten
comparitiezitting in Utrecht. De rechtbank probeerde „iets van een begin van
overeenstemming” af te dwingen tussen teleurgestelde beleggers in
spaarkasproduct Koersplan en Aegon.
De
Haagse verzekeraar houdt vol dat klanten over kosten goed zijn geďnformeerd, ook
in brochures. Op 6 juni oordeelde de rechtbank in een tussenvonnis dat Aegon
klanten met het spaarkasproduct heeft misleid. Advocaat Erik Lutjens bleef daar
gisteren bij: klanten zouden zonder het te weten te veel hebben betaald voor hun
overlijdensrisicoverzekering. Die werd weer ingehouden op de te beleggen premie.
Door de aftrek raakten bezitters gemiddeld 30% rendement kwijt, claimt de
stichting. „In die overlijdensrisicopremie zijn onterecht allerlei extra kosten
opgevoerd”, aldus Kapé Breukelaar, adviseur van stichting ’Koersplan de weg
kwijt’. „Terwijl bovendien al apart kosten waren opgevoerd.” Een
schadevergoeding voor bijna 700.000 polisbezitters zou tot €1,5 miljard kunnen
reiken, stelde Breukelaar eerder.
Aegon zegt dat na 1990 de overlijdenspremie wel in
folders is gemeld. Daarvoor was de voorlichting niet in orde, maar daarmee
zouden hooguit 8000 klanten beter verdienen. Aegon zegde gisteren nieuw
onderzoek naar de Spaarkascijfers toe. Komen partijen niet tot een overeenkomst,
dan zal de rechtbank begin juni het eindvonnis wijzen.
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.