Gelink Geld & Advies
probeert nieuwe start te maken na moeilijke tijd
‘De premiejagers zijn verdwenen’
Door Gerben Kuitert
De tijden van ‘hit and run’, zoals de
huidige directie het noemt, zijn voorbij bij Gelink Geld & Advies. Het
Enschedese hypotheekbemiddelingsbureau is bezig af te rekenen met het verleden.
‘De omslag is voor 75 procent gerealiseerd, maar een negatief imago schud je
niet zo maar af. Het blijft knokken.’
Er is een nieuwe naam, een nieuwe directie, een
nieuw marketingbeleid met een nieuwe reclameslogan, het verkoopapparaat is
gereorganiseerd en het beloningstelsel aangepast. Kortom, bij Gelink Geld &
Advies, zoals het bedrijf tegenwoordig heet, voltrok zich in de achterliggende
anderhalf jaar een kleine revolutie. ‘De rust moet hier terugkeren en we moeten
de markt ervan overtuigen dat we het anders doen dan we het vroeger deden’, zegt
directeur/eigenaresse Douchka Petzoldt.
Douchka Petzoldt kocht begin vorig jaar haar
ex-echtgenoot Gerrit Gelink uit en is met haar partner, Henk Oudman, een nieuwe
koers gaan varen met het grootste hypotheekbemiddelingskantoor van Nederland. De
nieuwe eigenaresse en haar partner namen de plaats in van financieel-directeur
Charles Hazewinkel uit Oldenzaal en commerciële baas Frederic Wattebled. Het
vertrek van laatstgenoemde ging niet helemaal geruisloos. Vier verkopers van de
vestiging Hoofdorp van Gelink gingen volgens Oudman met Wattebled mee. ‘De
premiejagers zijn vertrokken’, merkt hij niet zonder cynisme op.
De Gelink Adviesgroep, zoals het bedrijf tot eind
vorig jaar heette, kwam in de achterliggende jaren verschillende keren negatief
in het nieuws. Teleurgestelde klanten, maar ook de Vereniging van
Financieringsondernemingen in Nederland en de Consumentenbond betichtten de
Enschedese tussenpersoon van valse dan wel onvolledige voorlichting aan klanten.
Gelink verdiende eind jaren negentig van de vorige eeuw in relatief korte tijd
heel veel geld met het oversluiten van hypotheken. Die markt was door het
bedrijf zelf ontgonnen en was vanwege de hoge afsluitprovisies aantrekkelijk.
Zeventig procent van de hypotheken waren beleggingshypotheken of constructies
met lease-aandelen.
Met het ineenstorten van de beurs, begonnen ook de
problemen voor Gelink. Klanten die plotseling moesten bijstorten omdat uit het
rendement van hun beleggingen de hypotheek niet dekten, gingen klagen over
verkeerde voorlichting. Met Gelink kwamen overigens ook de verkopers van
soortgelijke hypotheken als Dexia, Aegon (aandelensprintplan), SpaarSelect en
nog een aantal kleinere aanbieders onder vuur te liggen.
‘Wij zijn 1.500 klanten die in de problemen
dreigden te komen financieel tegemoet gekomen’, zegt Oudman. ‘Puur uit coulance.
We hebben voor die operatie circa twee miljoen euro uitgetrokken. Ruim vier ton
is er rechtstreeks uitgekeerd, we hebben voor acht ton garanties afgegeven en de
rest is opgegaan aan kosten van personeelsleden die hier aan hebben gewerkt.’
Om het ‘premiejagen’ een halt toe te roepen en het
risico van agressieve verkoop in te dammen, werken de verkopers bij Gelink
inmiddels al weer een tijd niet meer op provisiebasis. ‘Dat heeft voor een
natuurlijke selectie gezorgd’, concludeert Douchka Petzoldt. ‘Er is een aantal
verkopers vertrokken, omdat ze het er niet mee eens waren. Van anderen hebben we
zelf afscheid genomen. Er is schoon schip gemaakt.’ Dat het bedrijf er
financieel slecht voor zou staan, ontkent ze. ‘Er is alleen over 2003 een
aanzienlijk verlies geleden, vorig jaar was er, ondanks alle problemen, sprake
van een kleine winst.’
Ook het reclame- en marketingbeleid is veranderd.
De schreeuwerige advertenties onder de kop ‘Gelink geniaal in geld’ zijn
verdwenen uit De Telegraaf, De Kampioen en andere media. De slogan is ingeruild
voor het wat minder ronkend klinkende ‘Vraag het maar aan Gelink.’ Saillant
detail: Gelink werd vorig jaar laatste in de strijd om de ‘Gouden Deurmat’, de
prijs voor de best gelezen huis-aan-huis folder. Het Financieel Advies Journaal
van Gelink bleek het slechts gelezen en de folder van drogisterij Het Kruidvat
had de hoogste attentiewaarde. De oplossing van Henk Oudman: ‘Onze financiële
tips staan vanaf deze maand in de folder van Het Kruidvat...’
Copyright © 2005 De Twentsche Courant Tubantia - alle rechten
voorbehouden