Klagen over
Koersplan
De
Telegraaf 7 november 2004
Kapé Breukelaar, financieel
planner
Recent las ik uw stuk inzake de Koersplan
verzekeringen van Spaarbeleg. Ook ik heb in 1995 zo’n polis gesloten en ben
teleurgesteld in de waarde. Indertijd heb ik mijn beslissing gebaseerd op de
folders van Spaarbeleg die een hoog verwacht eindkapitaal voorspiegelden. Graag
zou ik willen weten wat de volgende stappen zijn en hoe ik het beste een klacht
kan
indienen.
Wilt u een klacht indienen
over een verzekeringsproduct, dan zult u die klacht eerst moeten voorleggen bij
de betreffende verzekeringsmaatschappij. Wijst die de klacht af, dan kunt u
vervolgens terecht bij de Ombudsman Verzekeringen. Die heeft tot dusverre echter
nog weinig kunnen doen voor deelnemers aan Koersplan.
Een eventuele volgende stap kan
een gang naar de rechter zijn, maar dan moet u wel rekening houden met
advocatenkosten en een langdurige procedure. Zelfs al stelt de rechter u in het
gelijk, dan nog zijn er beroepsmogelijkheden voor Spaarbeleg. U moet zich
realiseren dat het dus jaren kan duren voordat u een definitieve uitspraak
heeft.
In alle gevallen moet u een
goed onderbouwde klacht indienen. Het eerste dat u daarvoor moet doen, is alle
relevante stukken verzamelen, zoals de polis en de polisvoorwaarden, de
correspondentie die u van Spaarbeleg heeft ontvangen, de brochures en eventuele
advertenties. Zo heeft Spaarbeleg in veel gevallen een begeleidende brief bij de
verzekeringsovereenkomst gestuurd.
In die brief staat letterlijk te
lezen dat de voorbeelden van eindkapitalen zijn berekend na aftrek van alle
kosten. Achteraf blijkt dat de kosten nog in mindering moesten worden gebracht
op de inleg. Ook in veel van de brochures blijkt dat de voorbeeldeindkapitalen
werden gegeven zonder rekening te houden met kosten. In veel brochures staat
letterlijk dat 10% netto bij Spaarbeleg ook echt 10% netto is voor u als
deelnemer.
U dacht dus dat u bij een beleggingsrendement van 10% ook daadwerkelijk
10% in handen zou krijgen. Dat blijkt achteraf dus helemaal niet zo te zijn. Het
gevolg van dit creatieve rekenen is dat Spaarbeleg indertijd in vergelijking met
concurrenten uitkwam op veel hogere eindkapitalen. Zet daarom in uw klacht dat u
zich ernstig misleid voelt en op grond van dwaling de overeenkomst met
terugwerkende kracht wilt laten ontbinden. Deze is immers op grond van foutieve
informatie tot stand gekomen. U moet in de brief tevens opnemen dat u restitutie
eist van de betaalde premies, vermeerderd met de wettelijke rente.
Op voorhand geef ik u mee dat de
kans klein is dat de klacht wordt toegewezen. Met die afwijzing kunt u echter
wel een stap verder, naar de Ombudsman Verzekeringen. Die stap moet u dan ook
nemen.
Schrijf naar breukelaar@telegraaf.nl of De Financiële Consument, Postbus 376, 1000 EB Amsterdam Formuleer kort en bondig.
Copyright De
Telegraaf