'Wij meenden dat we aan het sparen
waren'
RUMOERIGE ZITTING
SPRINTPLAN-KLANTEN
De Telegraaf 7 oktober 2005
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT - Ruim drie maanden na het
accepteren van het schikkingsvoorstel van wijlen Wim Duisenberg draait de
juridische machine rondom aandelenlease nog altijd op volle toeren. Gisteren
kruiste in Utrecht de Vereniging Consument & Geldzaken de degens niet met
Dexia, maar met Aegon over het omstreden Sprintplan-product van Aegon-dochter
Spaarbeleg. De vereniging wil de contracten van zijn circa 16.000 leden ongedaan
laten maken.
Aan het
eind van hun nogal technische pleidooien kiezen beide advocates voor een
menselijke noot. Namens Aegon schuift Brechje van der Velden (Allen & Overy)
haar helpdeskcollega Pascal naar voren. Wat was het geval? Omdat tijdens het
voorbereiden van deze zaak haar computer was gecrasht, raakte zij aan de praat
met Pascal.
Op haar uitleg over de
Sprintplan-zaak, vertelde deze it-wizard dat hij 'ook zo'n contract had
getekend'. Het had hem helaas niks opgeleverd. Jammer, vond Pascal, 'maar hij
had gegokt en verloren'.
De liefst 74,
overwegend oudere, aanwezigen bij de zogeheten pleitzitting in Utrecht zien dat
toch anders, zo blijkt uit het onophoudelijke afkeurende gemompel en uit het
slotwoord van hún raadsvrouw, Tess Hoekx. Een gedupeerde had haar in de korte
pauze tussen de twee pleidooien door laten weten dat 'als hij had willen gokken,
hij zich wel in het casino had gemeld'.
Het tekent de diepe kloof tussen de twee kampen: Aegon houdt bij hoog en bij
laag vol dat de mensen wisten waaraan ze begonnen toen zij hun
Sprintplan-contract(en) tekenden - volgens Vereniging Consument & Geldzaken
bezit 20 tot 30% van de klanten meer dan één contract - en dat de risico's van
het product goed te overzien zijn. De 'beleggers' hebben daarentegen zonder
uitzondering het gevoel te zijn bedrogen, door Aegon en door de tussenpersonen
die hen het product hebben 'aangesmeerd'. Zij zien zichzelf helemaal niet als
belegger, laat staan als gokker. "Wij dachten dat we aan het sparen waren!"
klinkt het meerdere keren uit de zaal, al dan niet met verwijzing naar de naam
'Spaarbeleg'.
Het Aegon-kamp heeft er weinig begrip voor. "Dat
kun je met droge ogen niet volhouden", stelt Van der Velden onomwonden. Volgens
haar is het aantal klachten over Sprintplan relatief klein. Zéker vergeleken met
de stortvloed aan klachten over de aandelenleaseproducten van Dexia Bank, die de
gewraakte activiteiten overigens (met de overname van bank Labouchere) kocht van
Aegon. De advocate hamert op de grote verschillen tussen deze inmiddels beruchte
producten en Sprintplan, waar het risico voor de beleggers zich immers beperkt
tot de maandelijkse rentebetalingen van - volgens Aegon - gemiddeld €85 per
maand. Van de gevreesde restschuld kan geen sprake zijn.
"Er zal heus wel eens een contract
verkocht zijn aan mensen aan wie deze achteraf beter niet verkocht had kunnen
worden", erkent Van der Velden. "Maar voor hen zoekt Aegon graag een oplossing."
Er is de financiële reus in Den Haag
veel aan gelegen om duidelijk te maken dat er geen sprake is geweest van een
collectieve schending van de zorgplicht, zoals de rechtbank in Utrecht eind
vorig jaar bepaalde in een andere zaak van 1500 ontevreden Sprintplanklanten.
Dit vonnis betekent volgens de raadsvrouw in feite dat "alle beleggers met een
druk op de knop hun geld terug kunnen krijgen. Dat kan toch niet de bedoeling
zijn?"
De uitspraak in deze zaak volgt
op 23 november. Er loopt overigens nóg een procedure tegen Aegons Spaarbeleg,
van Stichting Spirit namens ruim 450 beleggers.
© 1996-2005 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.