Woekerpolis daagt
Rabobank
Spaargeld in OpMaat Hypotheek zou ten onrechte zijn "gegarandeerd"
Algemeen Dagblad 6 november 2007
Door MAARTEN VAN WIJK
DEN HAAG - De Stichting Woekerpolis Claim
dient bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening een klacht in tegen de
Rabobank over de OpMaat Hypotheek.
De OpMaat Hypotheek is half spaar-, half
beleggingshypotheek. Het spaargeld bleek aangetast te worden als de beleggingen
tegenvielen. Volgens Woekerpolis Claim heeft Rabobank ten onrechte het idee
gewekt dat het spaargeld helemaal gegarandeerd was.
De Rabobank noemt de waarschuwing van Woekerpolis
Claim 'bangmakerij'. ,,Die stichting wil zieltjes winnen. Klanten kunnen bij
Rabobank zelf prima terecht voor een regeling voor verbetering van hun polis.
Daar hebben ze Woekerpolis Claim niet voor nodig.''
De Rabobank voert gesprekken met klanten om hun
polissen aan te passen, zodanig dat ze meer eindkapitaal opleveren. Woekerpolis
waarschuwt hiervoor omdat klanten hun rechten zouden kunnen verspelen. "Rabobank
praat niet over schadevergoedingen voor al geleden schade, maar alleen over de
toekomst. Dat is prima. Maar als je praat over de toekomst, moet je uitkijken
dat je geen rechten uit het verleden verspeelt,'' zegt advocaat Jeroen
Wendelgelst van de stichting. Hij heeft door de Rabo naar klanten verstuurde
gespreksverslagen ingezien, waarin staat dat een klant de kosten en risico's van
de OpMaat Hypotheek kent en accepteert. ,,Heeft zo'n zin nou betrekking op wat
je van de risico's weet op het moment van het gesprek? Of op wat je wist, toen
je de polis voor het eerst afsloot? Bij de laatste uitleg ondermijn je je eigen
positie, als je nog eens een klacht wilt indienen over de schade die je in het
verleden hebt geleden.''
Wendelgelst wil de Rabobank niet van bedrog
beschuldigen. ,,Maar bij sommige klanten kan zo'n zinnetje over bekendheid met
de risico's er bijvoorbeeld zonder bijbedoelingen in staan.''
Copyright (C) Algemeen
Dagblad