AFM: meer boetes en aangiftes
ANP
 
AMSTERDAM - De Autoriteit FinanciŽle Markten (AFM) heeft dit jaar al meer boetes in voorbereiding dan er in heel 2005 zijn opgelegd. Ook heeft de beurswaakhond de afgelopen zes maanden al net zo vaak aangifte gedaan bij justitie als vorig jaar.
 
De toename van het aantal boetes en aangiftes is het gevolg van nieuwe wetgeving die moet zorgen voor een eerlijke en integere handel op de effectenmarkten. De nieuwe Wet marktmisbruik is in oktober vorig jaar van kracht geworden. Sindsdien houdt de AFM ook toezicht op de publicatie van koersgevoelige informatie. Voorheen bekeek beursexploitant Euronext of bedrijven met een notering in Amsterdam gevoelig nieuws terstond publiceerden.
 
Woensdag kwam de AFM nog in actie na uitlatingen van Jean-Francois van Boxmeer, de bestuursvoorzitter van Heineken. In St. Petersburg had hij gezegd dat het marktaandeel van de bierbrouwer in Rusland gaat groeien. AFM tikte Heineken op de vingers. De bierbrouwer moest onmiddellijk een persbericht uitbrengen.
 
De toezichthouder heeft drie boetedossiers onder handen, waarbij het in twee gevallen reprimandes voor marktmanipulatie betreft. Vorig jaar deelde de AFM twee boetes uit. In dat jaar stapte de beurswaakhond zes keer naar het Openbaar Ministerie. In de eerste helft van dit jaar is ook al zes maal aangifte gedaan bij justitie.
 
De AFM waarschuwde donderdag wederom dat zij in het kader van de Wet marktmisbruik scherp let op activistische aandeelhouders. De beurswaakhond let goed op of zij niet met de regels aan de haal gaan om hun zin te krijgen. Het verspreiden van valse geruchten door participatiemaatschappijen over mogelijke biedingen of grote aandelenbelangen in bedrijven zijn daar voorbeelden van.
 
(c) de Volkskrant