Rechtbank: Aegon-dochter
Spaarbeleg misleidde klanten
ANP
UTRECHT - De Aegon-dochter Spaarbeleg heeft
klanten van het spaarkasproduct Koersplan misleid. Dat stelde de rechtbank in
Utrecht woensdag in een tussenvonnis. Volgens de rechtbank heeft Spaarbeleg bij
sommige klanten ten onrechte een overlijdensrisicopremie ingehouden op te
beleggen gelden.
Spaarbeleg is volgens de rechtbank in de jaren 1989
en 1990 in de fout gegaan. Bij klanten die daarna bij Spaarplan aanklopten, is
er wel een grondslag voor het inhouden van de premie. Mogelijk heeft Spaarbeleg
bij die klanten wel te veel premie berekend. Daarover wil de rechter de partijen
nog een keer horen. Op dat onderdeel wordt de zaak vooruitgeschoven naar 18
juli.
Positieve aspecten
‘Er zitten
voor ons hele positieve aspecten aan dit tussenvonnis’, zei advocaat Erik
Lutjens namens de stichting ‘Koersplan de weg kwijt', die de rechtszaak had
aangespannen. ‘Het ziet ernaar uit op basis hiervan een groot gedeelte van onze
vorderingen toegewezen gaat worden’, aldus de raadsman. De stichting
vertegenwoordigt ongeveer 9000 polishouders. In totaal zijn er zo'n 600.000
klanten die het spaarkasproduct hebben afgenomen.
Volgens de rechtbank is er sprake van misleiding
bij klanten die een hogere premie moesten betalen dan Aegon in een folder
voorspiegelde. Bij klanten die een gelijke of lagere premie hebben betaald dan
in dit informatiemateriaal, is geen sprake van misleiding, aldus de rechtbank.
Geen overeenstemming
De rechter
is van mening dat als er in feite geen overeenstemming is geweest tussen een
klant en Spaarbeleg over de hoogte van de premie, wellicht alle handelingen van
de overeenkomst ongedaan moeten worden gemaakt. Een andere mogelijkheid is dat
de rechtbank de hoogte van de premie achteraf alsnog vaststelt. Daarover wordt
later een beslissing genomen.