DSB-deal bindend
 
Curator roept gedupeerden op zich te melden
 
door Chris van Alem
 
AMSTERDAM – Afspraken over de schadevergoeding waarop gedupeerde oud-klanten van DSB recht hebben, zijn door de rechter voor iedereen bindend verklaard. Wie recht heeft op de schadevergoeding kan zich tot S november 2015 melden bij de curatoren.
De hoogte van de compensatie hangt af ;,van de financiële positie van de klanten op het moment dat ze het financiële product kochten bij DSB", zegt curator Ben Knüppe.
DSB ging in 2000 failliet en liet tienduizenden radeloze klanten achter, aan wie meer geld was uitgeleend dan verantwoord was, en die met stapels koopsompolissen tegen torenhoge provisies waren opgezadeld.
Via krantenadvertenties die zaterdag verschijnen, worden gedupeerden opgeroepen zich te melden.
Het compensatiebedrag wordt in mindering gebracht op de schuld van slachtoffers of wordt, als er geen schuld meer is, uitbetaald. In totaal hebben 90.000 klanten ooit bij DSB een hypotheek, consumptief krediet of ander financieel product aangeschaft.
Met 55.000 klanten is al een compensatieregeling getroffen. Knüppe: „Het Gerechtshof heeft nu gezegd dat het een redelijke regeling is. In feite is dat een soort keurmerk voor de regeling."
Piet Koremans, woordvoerder van de stichting Platform Aandelenlease, die samen met de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken al eerder een deal sloot met de curatoren, zegt dat de compensatieregeling „in alle opzichten beter is dan vergelijkbare regelingen die in andere financiële kwesties zijn getroffen."
Koremans vertegenwoordigt 2500 klanten van Hollands Welvaren Select, een aandelenlease product van DSB. Hun restschuld wordt kwijtgescholden en hun inleg wordt deels terugbetaald. Koremans: "Daarmee komen ze goed weg."
Maar advocaat Pieter Lijesen van stichting Woekerpolisproces zegt dat de compensatieregeling de problemen van klanten met torenhoge leningen niet oplost. „Die blijven ondanks de compensatie met hoge restschulden achter en belanden straks in de schuldsanering." Lijesen wil voor een groep klanten naar de rechter stappen om een hogere schadevergoeding in de wacht te slepen.
Curator Knüppe is verbaasd over de actie van Lijesen, die zich tot dusverrre niet met de DSB-kwestie heeft bemoeid.
 
© Noordhollands Dagblad. Alle rechten voorbehouden