’Particuliere beleggers nog regelmatig
misleid’
AMSTERDAM (DFT) - Particulieren worden
regelmatig misleid bij complexere beleggingsproducten. Dat blijkt uit de analyse
van toezichthouder AFM. Beleggers, zelfs professionele, komen niet goed door de
dikke prospectussen heen. Reclames versluieren het zicht op problemen en zijn
soms ronduit misleidend.
De AFM pleit voor nieuwe regelgeving om klanten
beter te beschermen. Dat blijkt nodig, omdat de markt een enorme vlucht neem: in
2003 werd nog €3 miljard aan ’gestructureerde beleggingsproducten’ zoals turbo’s
en speeders verkocht, eind vorig jaar ging er €30 miljard in om.
Gestructureerde producten reageren anders op
beurstrends dan de traditionele beleggingsproducten, en gaan vaak tegen de
intuïtie van beleggers in. „De risico’s zijn dus groot”, aldus de AFM. Ondanks
hun karakter is een bijsluiter voor deze producten meestal niet verplicht.
Daarbij letten wel meer producenten, zoals de
grootbanken, op een begrijpelijke uitleg van risico’s. „Uiterst professioneel”,
oordeelt directeur directeur Theodoor Kockelkoren van de AFM. Enkele kleinere
partijen en vooral buitenlandse aanbieders laten klanten enorme risico’s lopen.
Gezamenlijk niet meer dan 1% van alle beleggingsvormen. Maar dat zijn er in
totaal vele honderden. Kockelkoren: „Verwijzen naar een adviseur aanbieden is é´
cht nodig.”
Steeds meer beleggingsproducten worden echter via
het internet aangeboden. Een adviseur is dan niet aan te spreken op zijn plicht
klanten goed voor te lichten, aldus de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Bedrijven zouden daarom eerst moeten testen of klanten beseffen met welke
producten ze werken. Een gedegen test dient als entreepoort, aldus de AFM,
daarna is het risico aan de belegger.
De particuliere beleggers, aldus het onderzoek,
hebben doorgaansweinig kennis van deze complexe producten. „Soms denken ze dat
het spaarvormen zijn, terwijl ze beleggen”, typeert onderzoeker Robbert Barth.
Beleggers zelf moeten kritischer worden. Barth: „Gun jezelf de tijd. En bedenk:
gratis geld wordt nog nergens uitgegeven.”
© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.