Spaarpot
van 16.000 euro geheel verdampt
Door
JACQUELINE VAN GINNEKEN
WIJCHEN
- 'Geld maken op topsnelheid', beloofde het Sprintplan van Aegon-dochter
Spaarbeleg. Duizenden mensen stapten erin. Nu zijn ze hun geld (bijna) kwijt.
Vorige
week ontdekte hij het. Een brief dat het Sprintplan teleurstelde, het 'snelle
spaarplan' waar de 40-jarige Wijchenaar maandelijks bijna 275 euro voor opzij
legt. Een telefoontje leerde hem hóe teleurstellend.
'U krijgt
niets terug'. Weg is het gedroomde spaarpotje van 16.000 euro voor zijn
kinderen. "Mijn wereld stortte in."
De
Wijchenaar, vader van twee kinderen en een derde op komst, durft het zijn vrouw
bijna niet te vertellen. "Het Sprintplan is voorgeschoteld als een snel
spaarplan, er werd nooit gesproken over beleggen, aandelenlease of
leningen."
Sprintplan
is na Legio Lease en de Winstverdriedubbelaar het volgende aandelenleaseproduct
waarvan de gebruikers zich bekocht voelen. Sprintplannen zijn tussen 1997 en
2002 via Aegon-dochter Spaarbeleg verkocht.
Deelnemers
dachten door folders en advertenties, dat ze een soort spaarrekening openden op
basis van toen nog snel in waarde stijgende aandelen.
In
werkelijkheid sluit de deelnemer aan Sprintplan een lening af waarmee
aandelenpakketten worden gekocht. Over deze lening betaalt hij een rente van 8
procent per maand.
In het
slechtste scenario kunnen de klanten hun maandelijkse inleg (de betaalde rente)
kwijtraken. Met de huidige beurskoersen is dat doemscenario werkelijkheid
geworden.
"Mensen
zijn op grote schaal misleid", is de stellige overtuiging van Jürgen Weber. De
Arnhemse financieel adviseur kent de problemen. Meer dan honderd telefoontjes
heeft hij de afgelopen dagen gehad na de publiciteit over het Sprintplan.
Weber is
de man achter Payback, een vereniging van slachtoffers van
aandelenleaseproducten. Hij heeft zelf ook de Winstverdriedubbelaar verkocht aan
klanten, als adviseur van Spaarselect. Toen de koersen kelderden, begreep hij
pas hoe gevaarlijk die constructies zijn.
"Adviseurs
spelen in op emoties. Sleutelwoorden zijn sparen, garantiefonds. Veel
gedupeerden kregen te horen dat ze geen enkel risico liepen. Ze kregen
tabelletjes onder ogen van de rendementen op aandelen, tussen de 10 en 13
procent", zegt Weber.
"Het is
niet duidelijk dat de maandelijkse inleg de rente is die ze moeten betalen over
een geleend bedrag. De gedupeerden hadden bovendien de indruk dat ze hun inleg
voor zeker meer dan 90 procent zouden terugkrijgen. Het is een voor leken erg
ingewikkeld verhaal."
Daar is
ook een 47-jarige Beuningenaar op ontnuchterende wijze achtergekomen toen hij
brief van Sprintplan las. "Toen kreeg ik pas in de gaten dat ik met geleend geld
belegd heb." Vier jaar geleden is hij met een gerust hart aan Sprintplan
begonnen, na advies van een verzekeringskantoor.
In plaats
van de spaarpot van 12.000 euro die hem was voorgespiegeld, is hij nu bijna 5500
euro kwijt. Geld dat hij dacht die jaren 'gespaard' te hebben voor zijn zoontje
van elf. Hij zit nog tot maart volgend jaar aan het Sprintplan
vast.
Anneke
van den Brink uit Giesbeek dacht ook mee te doen aan een spaarplan 'zo is het
ook verkocht' toen ze aan Sprintplan meedeed. Om een extra centje te hebben voor
de oude dag. "In de jaaroverzichten stond ook altijd 'voorgeschoten bedrag'; dit
jaar heette het ineens 'hoogte lening'. Ze is zo'n drieduizend euro
kwijt.
Ellie van
Binsbergen uit Duiven kan ook fluiten naar haar geld, bijna drieduizend euro.
Het SprintPlan had een spaarpotje moeten zijn voor haar opgroeiende kinderen van
elf en twaalf jaar. "Daar stond niets over in de folder, dat je je eigen inleg
kwijt kon raken. Als er in de folder had gestaan dat je al je geld kon
verliezen, hadden we het niet gedaan."
Boos
pakte ze meteen de telefoon, toen ze het bericht kreeg dat ze haar geld kwijt
was. "Ik kreeg te horen dat ik blij moest zijn, bij andere leaseproducten kun je
nog een schuld opbouwen..."
Aegon
begrijpt de teleurstelling, zegt een woordvoerster. "De beurs heeft het niet
lekker gedaan, en wie belegt neemt risico. Daarom bieden we mensen een tweede
kans, ze kunnen het Sprintplan vier jaar te verlengen. Een jaar nemen wij de
rente voor onze rekening." Het loopt geen storm. Aegon zegt zich coulant op te
stellen tegenover klanten die door Sprintplan in problemen komen door te kijken
of de maandelijkse inleg omlaag kan.
De
Consumentenbond kent de problemen rond Sprintplan, maar onderneemt geen actie.
"We richten onze pijlen vooralsnog op de aandelenleaseconstructie van Dexia
(destijds LegioLease) waar honderdduizenden klanten de dupe van zijn geworden.
We kunnen niet alles oppakken", aldus een woordvoerster.
De
gedupeerden van Dexia vinden, net als de deelnemers in Sprintplan, dat ze slecht
geïnformeerd zijn over het product.
www.consumentenbond.nl,
www.pay-back.nl
Copyright © De Gelderlander