Aegon-mol ontmaskerd
 
Van een onzer verslaggevers
 
De Telegraaf 4 mei 2005
 
AMSTERDAM, woensdag
Een 22-jarige medewerker van Aegon-dochter Spaarbeleg heeft zich maandenlang voorgedaan als gedupeerde klant op een kritisch discussieforum van de stichting ’Koersplan de weg kwijt’. Afgelopen weekend werd hij ontmaskerd, nadat op basis van de door hem gebruikte computer vastgesteld was dat hij vanuit het Aegon-concern deelnam aan het internetforum.
 
 Het was de deelnemers aan het discussieforum van ’Koersplan de weg kwijt’ al vaker opgevallen dat één van hen het wel erg vaak opnam voor het verzekeringsconcern Aegon. Dat viel op, aangezien het merendeel van de forumbezoekers de Haagse verzekeraar niet bepaald een warm hart toedraagt. In het bewuste forum wisselen klanten van Aegon sinds begin dit jaar hun ervaringen uit met het beleggingsproduct Koersplan. De rendementen van het product vallen hen zó tegen, dat de stichting namens vierduizend leden juridische acties tegen Aegon voorbereidt.
 
De bewuste deelnemer aan de internetdiscussie, actief onder de internetbijnaam ’Bastard’, meldde de klagers regelmatig dat ze de tegenvallende rendementen geheel aan zichzelf te danken hadden en dat Aegon geen enkele blaam trof. „Soms gebruikte hij daarbij ongepaste taal, zoals scheldwoorden”, zegt René Boosten, penningmeester van de stichting.
Aegon zit erg in zijn maag met de medewerker die het opnam voor het concern, laat directeur communicatie Jan Driessen weten. „Dit is totaal in strijd met onze interne regels. We hebben de bewuste medewerker, een uitzendkracht die op ons call center werkzaam is, daarom direct ter verantwoording geroepen. De kans is groot dat zijn contract bij ons niet voortgezet zal worden.”
 
Van dit laatste zegt stichting ’Koersplan de weg kwijt’ geschrokken te zijn. „Dat is een wel erg zware straf. Wij wilden gewoon dat hij ophield.”
 
© 1996-2005 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam