Fortis moet tientallen boze
klanten terugbetalen
Van onze verslaggever
AMSTERDAM -
Fortis heeft vorige week tientallen ontevreden klanten bedragen
uitgekeerd die oplopen tot meer dan zestigduizend euro. Zij hadden bij
klachteninstituut DSI geklaagd over de producten die zij rond de eeuwwisseling
bij Fortis-dochter Groeivermogen afsloten.
Fortis moet de portemonnee trekken na tientallen
nederlagen bij het DSI (Dutch Securities Institute). Dit klachteninstituut van
de effectenbranche oordeelde vorig jaar dat Fortis in de fout was gegaan bij het
aan de man brengen van de financiële producten uit de stal van
Groeivermogen.
Dat oordeel is vorige maand in twee gevallen in
hoger beroep bevestigd, waarna Fortis zijn verzet in alle lopende prodcedures
heeft ingetrokken. De klagers krijgen nu hun inleg grotendeels of zelfs volledig
terug. Het gaat om klanten die producten als de Beursversneller, de
Vermogensversneller, de Koerswinststapelaar en de Millenniumversneller hebben
afgesloten.
Dit zijn allemaal aandelenlease-producten, waarbij
met geleend geld aandelen werden gekocht. Naar schatting honderdduizend mensen
hebben dit soort contracten bij Fortis lopen.
De klagers krijgen aanzienlijke bedragen terug. In
één van de zaken ontvangt een gezin met een geestelijk gehandicapte zoon (die
ook Groeivermogen-contracten bezat) ruim zestig duizend euro.
Het is niet meer mogelijk bij DSI over de
Fortis-producten te klagen. De termijn daarvoor is verstreken. Wel kunnen
ontevreden klanten naar de rechter stappen, of zich aansluiten bij de
collectieve procedure die tegen Fortis Groeivermogen loopt. De rechter neemt de
uitspraken van DSI vaak over, zegt directeur Kees Oosterholt.
Een woordvoerder van Fortis is niet bang dat
ontevreden klanten nu massaal naar de rechter stappen. ‘Er lopen hierover maar
een paar zaken tegen Fortis,’ zegt hij.