Bij de bestudering van de verschillende contracten (W2D 1996 en BmK 1997) kan je goed zien dat er een duidelijke symbiose bestaat tussen Legio-Lease en Bank Labouchere.

Hoe dat is ontstaan wordt in het interview met Wim Brouwer "de man van Bank Labouchere" in het FiscAlert Magazine van juni 1998, bladzijden 8-10 onthuld.

(Persoonlijk lijkt mij FAM een zeer integer blad. Helaas ook overgenomen (geweest?) door Dexia)
http://www.fiscalert.nl/
http://www.quotemedia.nl/index.php?action=showpage&id=261&language=

Degene bij wie Piet Bloemink gehoor vond (1994)

"FiscAlert Magazine is bedacht door (..jawel,) Piet Bloemink, die ook de geestelijke vader van Legio-Lease is.Deze bijzondere ondernemer (schraper) had voor zijn Legio-Lease de medewerking nodig van een bank. Geen enkele zag echter iets in zijn plannen. Tot er een gesprek ontstond met Bank Labouchere. De man van Labouchere die Bloeminks vertrouwenspersoon is geworden, luistert naar de naam Wim Brouwer. .."

"Onze benadering is in de bancaire wereld op nogal wat weerstand gestuit. Banken waren niet gewend aan onze direct marketing aanpak. Dit was voor hen nogal een cultuurshock." "Hij (Bloemink, red.) kwam binnen als een wervelwind met een wild idee. Wij waren net onze bank aan het opbouwen en waren daarom wel in voor nieuwe ideeën." Over adviseurs: "Als je een financieel adviseur tegenover je hebt, vraag hem dan wat hij zelf doet. Als hij hetzelfde doet als wat hij u adviseert, heb je een reële kans dat het advies deugt."" (Enkele statements van Wim Brouwer van Bank Labouchere.)

In 1994. FiscAlert Magazine. "Toen Bloemink in 1994 met het idee van FiscAlert kwam, had ik zo mijn bedenkingen of de "no cure-no pay" methode zou kunnen werken. .. Het idee kreeg zoals zoveel ideeën van Bloemink, het voordeel van de twijfel. .."

Het interview in het kort:

Wim Brouwer studeerde als econoom en was als wetenschappelijk medewerker tot 1979 actief aan de Universiteit van Amsterdam. Nadien bekleedde hij in het bedrijfsleven diverse belangrijke functies bij de toenmalige AMRO-bank tot 1989.

In 1989 werd hij gevraagd door AEGON om de bank Van Haften op te zetten waar hij directeur werd. Van Haften maakte deel uit van de door AEGON overgenomen Friesch Groningsse Hypotheekbank.

In 1991 nam Van Haften de Nederlandse vestiging van JP Morgan over, waarvan de naam Labouchere deel van uitmaakte.

In 1995. Mede door toedoen en prominente rol van Legio-Lease (inbreng van Bloemink) heeft Labouchere zich kunnen ontwikkelen tot een bank van naam. Ook hebben zij activiteiten ontplooit voor een telefonische orderlijn. de VEB-Bottem Line (samenwerkingsverband VEB en Labouchere).

In juni 1998. "Nieuwe fiscale wetgeving. De produkten van Legio-Lease zijn mede gebaseerd op de fiscale aftrekbaarheid van de rente. Deze aftrek zal in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid echter vervallen. .."

De toekomst voor Labouchere en Legio-Lease? " De nieuwe producten zijn al bedacht. Ook zonder fiscale aftrek zijn er interessante mogelijkheden. We hebben nu zo'n 200.000 cliënten, die we steeds beter leren kennen."

Er was op dat moment reeds 2 miljard aan koerswinst in de contracten opgebouwd. Dat wisten ze precies en zouden bij het vrijvallen ervan de cliënten weten te vinden met nieuwe aanbiedingen.

''Voor de toekomstige producten zullen we vasthouden aan de bekende uitgangspunten: laagdrempelig, gemak (met één handtekening alles regelen ) en helderheid...''

Waren zij op de hoogte van eventuele stagnatie in de ontwikkeling van de koersen? JA.

'' Een nieuw verschijnsel is wel de enorm toegenomen beweeglijkheid op de beurs. Dit betekent dat de onzekerheid omtrent de koersontwikkeling op korte termijn is toegenomen....''

DIT BETEKENT DAT OP KORTE TERMIJN DE VERWACHTING VAN EEN DALING STERKER WAS DAN EEN STIJGING!

Geen zorgen voor de lange termijn dachten ze. Men zag de daling aankomen maar:

''Veel mensen wachten op een daling om meteen weer in te kunnen stappen. Dit is precies de reden waarom de beurs niet fors zal dalen....''

ER IS DUS WEL DEGELIJK EEN PLAN DE CAMPAGNE ONTWIKKELD OM MENSEN OP EEN HOOG MOMENT OP DE BEURS IN TE LATEN STAPPEN!

En men wist waar het geld zat. Bij de ''gewone man'', o.a.bij hun eigen klanten.

''Het is zeer goed mogelijk dat de beurs in de komende jaren minder snel zal stijgen dan in 1995, 1996, 1997 en dit jaar....''

Na jaren achtereen een stijging op de beurs meegemaakt te hebben MOETEN ze haast geweten hebben dat er een kentering zat aan te komen. Het waren tenslotte professionels op hun terrein!

Okerene