Bij de bestudering van de
verschillende contracten (W2D 1996 en BmK 1997) kan je goed zien dat er een
duidelijke symbiose bestaat tussen Legio-Lease en Bank Labouchere.
Hoe
dat is ontstaan wordt in het interview met Wim Brouwer "de man van Bank
Labouchere" in het FiscAlert Magazine van juni
1998, bladzijden 8-10 onthuld.
(Persoonlijk lijkt mij FAM een
zeer integer blad. Helaas ook overgenomen (geweest?) door Dexia)
http://www.fiscalert.nl/
http://www.quotemedia.nl/index.php?action=showpage&id=261&language=
Degene bij wie Piet
Bloemink gehoor vond (1994)
"FiscAlert Magazine is bedacht door (..jawel,)
Piet Bloemink, die ook de geestelijke
vader van Legio-Lease is.Deze bijzondere
ondernemer (schraper) had voor zijn Legio-Lease de medewerking nodig van een
bank. Geen enkele zag echter iets in zijn plannen. Tot er een gesprek ontstond
met Bank Labouchere. De man van
Labouchere die Bloeminks vertrouwenspersoon is geworden, luistert naar de naam
Wim Brouwer. .."
"Onze benadering
is in de bancaire wereld op nogal wat weerstand gestuit. Banken waren niet
gewend aan onze direct marketing aanpak. Dit was voor hen nogal een
cultuurshock." "Hij (Bloemink, red.) kwam binnen als een wervelwind met een wild
idee. Wij waren net onze bank aan het opbouwen en waren daarom wel in voor
nieuwe ideeën." Over adviseurs: "Als je een financieel adviseur tegenover je
hebt, vraag hem dan wat hij zelf doet. Als hij hetzelfde doet als wat hij u
adviseert, heb je een reële kans dat het advies deugt."" (Enkele statements van
Wim Brouwer van Bank Labouchere.)
In 1994. FiscAlert Magazine. "Toen
Bloemink in 1994 met het idee van FiscAlert kwam, had ik zo mijn bedenkingen of
de "no cure-no pay" methode zou kunnen werken. .. Het idee kreeg zoals zoveel
ideeën van Bloemink, het voordeel van de twijfel. .."
Het interview in het kort:
Wim Brouwer
studeerde als econoom en was als wetenschappelijk medewerker tot 1979 actief aan
de Universiteit van Amsterdam. Nadien bekleedde hij in het bedrijfsleven diverse
belangrijke functies bij de toenmalige AMRO-bank tot 1989.
In 1989 werd hij gevraagd door AEGON
om de bank Van Haften op te zetten waar hij directeur werd. Van Haften maakte
deel uit van de door AEGON overgenomen Friesch Groningsse Hypotheekbank.
In 1991 nam Van Haften
de Nederlandse vestiging van JP Morgan over, waarvan de naam Labouchere deel van
uitmaakte.
In 1995. Mede
door toedoen en prominente rol van Legio-Lease (inbreng van Bloemink) heeft
Labouchere zich kunnen ontwikkelen tot een bank van naam. Ook hebben zij
activiteiten ontplooit voor een telefonische orderlijn. de VEB-Bottem Line (samenwerkingsverband VEB en
Labouchere).
In juni
1998. "Nieuwe fiscale wetgeving. De produkten van Legio-Lease zijn mede
gebaseerd op de fiscale aftrekbaarheid van de rente. Deze aftrek zal in de
toekomst naar alle waarschijnlijkheid echter vervallen. .."
De toekomst voor Labouchere en Legio-Lease? "
De nieuwe producten zijn al bedacht. Ook zonder fiscale aftrek zijn er
interessante mogelijkheden. We hebben nu zo'n 200.000 cliënten, die we steeds
beter leren kennen."
Er was op dat moment reeds 2 miljard aan koerswinst in de contracten
opgebouwd. Dat wisten ze precies en zouden bij het vrijvallen ervan de
cliënten weten te vinden met nieuwe aanbiedingen.
''Voor de toekomstige
producten zullen we vasthouden aan de bekende uitgangspunten: laagdrempelig,
gemak (met één handtekening alles
regelen ) en helderheid...''
Waren zij op de hoogte van
eventuele stagnatie in de ontwikkeling van de koersen? JA.
'' Een nieuw
verschijnsel is wel de enorm toegenomen beweeglijkheid op de beurs. Dit betekent
dat de onzekerheid omtrent de
koersontwikkeling op korte termijn is toegenomen....''
DIT
BETEKENT DAT OP KORTE TERMIJN DE VERWACHTING VAN EEN DALING STERKER WAS DAN EEN
STIJGING!
Geen zorgen voor de lange termijn dachten ze. Men zag de
daling aankomen maar:
''Veel mensen wachten op een daling om meteen weer
in te kunnen stappen. Dit is precies de reden waarom de beurs niet fors zal
dalen....''
ER IS DUS WEL DEGELIJK EEN PLAN DE CAMPAGNE ONTWIKKELD OM
MENSEN OP EEN HOOG MOMENT OP DE BEURS IN TE LATEN STAPPEN!
En men wist
waar het geld zat. Bij de ''gewone man'', o.a.bij hun eigen klanten.
''Het is zeer goed mogelijk dat de beurs
in de komende jaren minder snel zal stijgen dan in 1995, 1996, 1997 en dit
jaar....''
Na jaren achtereen een stijging op de beurs meegemaakt
te hebben MOETEN ze haast geweten hebben dat er een kentering zat aan te komen.
Het waren tenslotte professionels op hun terrein!
Okerene