Groen Links:
GroenLinks neemt het zeer hoog op
dat dit soort praktijken in ons land voorkomen en niet of nauwelijks worden
aangepakt. Alle kosten en geldstromen bij koppelverkooppraktijken bij diverse
hypotheekproducten zouden zo snel mogelijk 100% transparant moeten worden
gemaakt.
Ook is GroenLinks van mening dat er meer openheid dient te worden
gegeven door banken (zoals de DSB) wat hun provisies zijn bij het verkopen van
diverse aan de hypotheek gerelateerde producten. Consumenten zijn vaak enorme
sommen kwijt voor bijvoorbeeld overlijdensrisicoverzekeringen, deze bedragen
staan in geen verhouding tot de kans op overlijden; in ons land hebben wij
gelukkig keurige statistieken over de levensverwachting...
Waarom liggen deze kosten in ons land zo hoog in vergelijking met
buurlanden? Mensen worden toch echt ongeveer even oud... Het lijkt er dan ook op
dat banken als de DSB van deze verzekeringsverstrekkers tot wel 80% van de
totale waarde,koopsom of premie terugkrijgen van de verzekeraar bij het verkopen
van zo'n product... Er lijken dus bepaalde instanties rijk te worden over de
ruggen van de consument.
Recent is er door de banken weer op aangedrongen om toch vooral
de banken zichzelf te laten reguleren (bijvoorbeeld door de commissie Maas), uit
uw voorbeelden blijkt maar weer dat dit niet werkt. Immers ook DSB heeft de
Gedragscode Hypothecaire Leningen ondertekend, maar verstrekt toch hypotheken
tot ver boven de 125%; tot wel 200%!
De gedragscode zou volgens GroenLinks zo snel mogelijk wettelijk moeten
worden verankerd, ook zouden er hoge boetes moeten komen wanneer
kredietverstrekkers deze wet toch overtreden.
Bovendien is het schokkend om te zien dat de klanten van DSB uit uw
voorbeeld door hun (mede) door DSB veroorzaakte schuldenlast aan DSB
overgeleverd zijn. Zeker daar andere banken, al helemaal in deze tijden, zeer
waarschijnlijk de leningen niet zullen willen oversluiten.
GroenLinks begrijpt dat namens de minister de AFM al onderzoek doet
naar de gang van zaken bij DSB, maar dringt er bij hem op aan om dit onderzoek
in het belang van de vele gedupeerden zo spoedig mogelijk af te
ronden.
Ook eist GroenLinks van de minister dat de schulden van de gedupeerden
van DSB die in ernstige betalingsproblemen zijn gekomen, lopende het onderzoek
niet ingevorderd mogen worden.
GroenLinks wil dan ook minister Bos dinsdag na uw uitzending naar de
kamer roepen om te vragen wat hij op korte termijn van plan is te doen aan dit
soort praktijken. Ook zullen wij er dan, zoals gezegd, op aandringen om lopende
het onderzoek de invorderingen bij gedupeerden te stoppen.
PvdA :
Mei Li Vos, Tweede Kamerlid
PvdA:
Dit zijn precies de verhalen waarom de AFM DSB bank nader onderzoekt:
de reputatie die DSB heeft bij het verstrekken van leningen en koppelverkoop met
andere polissen.
Je zou denken dat na de ophef over de woekerpolissen, het advies van de
AFM over slecht financieel advies en zeker de kredietcrisis elke bank, en zeker
DSB
het gedrag zouden wijzigen. Ik weet niet wanneer deze zaken speelden,
maar sowieso is het natuurlijk redelijk schandalig dat een bank niet de belangen
van de klant voorop stelt, maar de eigen belangen.
Uit onderzoek van de AFM bleek vorig jaar al dat slechts een kwart van
de adviezen op dit terrein goed zijn, tussenpersonen 'vergeten' de klanten te
wijzen op risico's, de kleine lettertjes, of houden geen rekening met de
financiele positie van klanten.
Ook wordt er (te) vaak gebruik gemaakt van de uitzonderingsmogelijkheid
bij de gedragscode hypothecaire leningen dat je niet meer mag lenen voor een
huis dan 4 a 5 keer je inkomen.
Die gedragscode lijkt dus weer niet te werken. Dan kan je overwegen de
gedragscode wettelijk verplicht te maken, maar het vervelende daarvan is dat je
geen uitzonderingen meer kan maken die wel handig kunnen zijn. Maar als banken
na zoveel jaar gesteggel en geemmer met die code het nog steeds niet goed doen,
dan moeten we wetgeving overwegen.
De PvdA vindt dat als DSB een bank wil worden die betrouwbaar en
serieus genomen wil worden dat dit soort berichten tot het verleden moeten gaan
horen. Ook zou het de bank sieren als ze zich coulant opstellen en gemaakte
fouten zonder schade voor de consument herstellen, want deze zaken lijken gewoon
op fouten van de kant van DSB.
Er is nog veel werk aan de winkel voor de banken om het vertrouwen te
herstellen. Wat dat betreft zijn we ook erg benieuwd hoe ze precies de
aanbevelingen van de commissie Maas, maar ook de aanbevelingen uit de AFM
rapporten daadwerkelijk gaan omzetten in ander gedrag.
CDA:
Elly Blanksma, Tweede Kamerlid CDA:
Dit zijn niet gewenste praktijken!!
CDA is grote voorstander van de gedragscode Hypothecaire Leningen die
geldverstrekkers met elkaar hebben afgesloten. Helaas moeten wij en ook AFM
constateren dat de gedragscode niet door alle financiers volgens afspraak wordt
toegepast. Dat wil zeggen dat naast de norm 4 -4,5 keer het jaarinkomen ook de
norm 125% executie waarde met voeten getreden wordt. Wij hebben een maal ander
maal gezegd dat bij structurele overtreding van de gedragscode de sector
wetgeving over zich af roept. Mensen die geld lenen hebben op de eerste plaats
zelf de verantwoordelijkheid voor hetgeen ze lenen. Maar als advisering door de
financiële instelling misleidend en of niet correct is gaat de
kredietverstrekker wat ons betreft ook niet vrij uit. De kredietverstrekkers
hebben de zorg- en adviesplicht binnen de gedragscode te financieren.
Voorbeeld 1:
Onduidelijk is of de man en vrouw
verplicht waren een koopsompolis af te sluiten. Indien dat dit het geval is zou
hier sprake kunnen zijn van koppelverkoop. CDA heeft dit soort praktijken al
eerder aangekaart bij de minister van Financien. De minster heeft duidelijk
aangegeven dat dit niet is toegestaan. AFM heeft hier wat ons betreft toezicht
op te houden. Nav uw uitzending zal ik dan ook de Minister hierop bevragen en
aangeven dat dit niet gewenste praktijken zijn en verboden zou moeten
worden.
Voorbeeld 2:
Hierin wordt de
gedragscode van alle kanten overtreden. Zowel qua inkomen als qua waarde van het
pand. Ik kan moeilijk inschatten of
bijvoorbeeld de inkomenssituatie
gedurende de afgelopen periode verslechterd is. Graag zou ik alle ins en outs
van deze zaak willen zien om te kunnen beoordelen of hier de zorgplicht met
voeten getreden is. Daarnaast ben ik geïnteresseerd of dit een incident is of
dat dit veel vaker voor komt.
CDA heeft begrepen dat AFM op dit moment een onderzoek bij DSB uitvoert
naar dit soort praktijken. Dit onderzoek is gestart naar aanleiding van de vele
klachten. CDA wil op korte termijn resultaten van dit onderzoek zien. Naar
aanleiding van deze resultaten zullen conclusies getrokken worden.
Het laatste onderzoek (2007) van AFM naar de toepassing van de
gedragscode door alle kredietverstrekkers liet een niet rooskleurig
beeld zien. Overkreditering is aan de orde van de dag. CDA heeft haar zorgen
uitgesproken. Gedragscode is aangepast en een vervolgonderzoek moet uitwijzen
dat kredietverstrekkers hun verantwoordelijkheid hebben genomen. Zo niet dan is
wat het CDA betreft de maat vol en zal wettelijke regelgeving worden
geëffectueerd.
"Wie niet luisteren wil zal moeten voelen"
CDA maakt een groot punt van de Schuldenproblematiek in ons land.
Financiële problemen brengt mensen in een sociale en emotionele problematiek die
onwenselijk is. Het is beter voorkomen dan genezen. Preventief zijn wij dan ook
bereid veel te investeren in het weerbaar maken van diegene die geld willen
lenen. Opleiding, begeleiding en communicatie moeten daaraan
meehelpen.
Maar ook de financiële sector moet haar verantwoordelijkheid nemen. Het
kan en mag niet zo zijn dat voor eigen gewin mensen onnodig in de financiële
problemen komen
Ook de SP eist een harde aanpak van DSB
Kamerlid Ewout Irrgang (SP)
gaat wederom minister Wouter Bos (Financien) verzoeken om DSB Bank op de vingers
te tikken vanwege onoirbare hypotheekverstrekkingen aldus dagblad de
Pers
Degene die het “interview” afneemt is Klaas Wilting, persvoorlichter van
DSB, dus dit filmpje is gewoon een reclame filmpje met eigen mensen waarbij de
“DSB waarheid” wordt weergegeven.
De echte waarheid zal niet bij DSB
vandaan komen, dat is duidelijk.
DSB heeft ook ruzie met de Belastingdienst over aanslagen van 25 en 6,6
miljoen euro en is tegen deze aanslag een rechtszaak begonnen.
Dit blijkt uit
de prospectus die DSB vorig jaar juli uitgaf in de hoop 300 miljoen binnen te
halen…..
DSB wordt dus van alle kanten onder vuur genomen en ondanks dat zijn er nog
steeds mensen die bij DSB of een dochter een lening, hypotheek of krediet
afsluiten…..
Wil je meer weten, ben je ook slachtoffer van DSB, mail naar
info@platformaandelenlease.nl
voor meer informatie en de mogelijkheden om hier van af te komen.
Stichting Platform Aandelen Lease, 20 april 2009