In de
zaak van
:
J.L.M.
Franssen, wonende te Nuenen,klager,
Tegen
:
Aegon Bank N.V., handelende onder de naam Spaarbeleg,
gevestigd te Nieuwegein,
adverteerster.
1.
De procedure
Klager
heeft bij brieven van 4, 8 en 13 februari 2003 bezwaar gemaakt tegen
reclame-uitingen van adverteerster.
Adverteerster
heeft tegen de klacht verweer gevoerd bij brief van 24 februari
2003.
Klager
repliceerde bij brief van 11 maart 2003.
Adverteerster
dupliceerde bij brief van 17 maart 2003 van mr S.A. Klos, advocaat te
Amsterdam.
De
Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft de behandeld in haar
vergadering van 25 maart 2003.
Klager
en zijn echtgenote waren ter vergadering aanwezig. Namens adverteerster
verschenen de heer R. van Woerkom en mr S.A. Klos,
voornoemd.
2.
De bestreden reclame-uiting
Het
betreft
a. de
brochure waarin reclame wordt gemaakt voor het product SprintPlan
en
b.
het gebruik van de slogan "Je zet 't beter weg bij Spaarbeleg", welke slogan
door adverteerster wordt gebezigd bij de aanprijzing van haar
producten.
Een
kopie van de brochure en van een pagina van de website www.spaarbeleg.nl waarop
de onder b bedoelde slogan staat, zijn aan deze uitspraak
gehecht.
3.
De klacht
Klager
heeft tegen deze uitingen de volgende bezwaren.
Ad a.
SprintPlan blijkt een risicovol aandelen-lease product te zijn, doch men wordt
niet of nauwelijks gewaarschuwd voor het risico dat men loopt als de aandelen in
waarde dalen. De inleg blijkt de rente te zijn die verschuldigd is over het van
adverteerster geleende en belegde geld. Adverteerster vermeldt in de brochure
dat men geen verstand van beleggen hoeft te hebben doch dit brengt de
verplichting mee dat in de brochure in duidelijke bewoording gewaarschuwd had
moeten worden voor de gevaren van dit product. Ook in de rekenvoorbeelden wordt
onvoldoende rekening gehouden met het feit dat de indices ook wel eens kunnen
gaan dalen.
Het
product wordt ten onrechte gepresenteerd als een spaarproduct. Sinds
adverteerster verplicht is SprintPlan te voorzien van een financiële bijsluiter
waarin wel wordt gewaarschuwd voor de negatieve effecten is het onverkoopbaar en
wordt het niet meer aangeboden. De brochure is misleidend en in strijd met de
bijzondere Reclame Code onder d. Leningen, beleggingen en onroerend
goed.
Ad b.
Voor diegenen die veel geld kwijt zijn geraakt of dreigen kwijt te raken is het
zeer pijnlijk om met deze slogan te worden geconfronteerd.
4.
Het verweer
Ad a.
Al lang geleden is de brochure uit de markt gehaald. Overigens voldeed deze aan
de toen daarvoor geldende voorschriften.
Ad b.
Adverteerster zet zich met deze slogan niet af tegen concurrenten en pretendeert
evenmin betere producten te leveren. Uitsluitend is beoogd het sparen bij
adverteerster af te zetten tegen het uitgeven van geld.
5.
De re- en dupliek
Partijen
hebben hun standpunt gehandhaafd en nader toegelicht.
6.
Mondelinge behandeling
Partijen
lichten de zaak nader toe en leggen pleitaantekeningen
over.
7.
Het oordeel van de Commissie
De
Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende
overwogen.
Ad a.
Het feit dat -naar adverteerster stelt- de brochure sedert augustus 2002 niet
meer wordt verspreid, betekent niet dat klager, die naar aanleiding van de
gewraakte uiting een
Sprint
Plan-overeenkomst heeft gesloten, geen belang meer zou hebben bij een oordeel
van de Commissie over de bewuste brochure.
De
Commissie acht de brochure niet misleidend.
In de
brochure staat, onder "Toelichting", duidelijk "De waarde van uw belegging kan
fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de
toekomst" en "Als de beurs onverwacht tegenvalt, loopt u risico over uw
rentebetalingen." Aldus wordt, naar het oordeel van de Commissie voldoende
duidelijk gewezen op het feit dat deelname aan SprintPlan ook minder gunstige
resultaten kan opleveren dan die, welke als voorbeeld in de tabel boven de
"Toelichting" zijn vermeld.
Ad b.
Met betrekking tot de slogan "Je zet 't beter weg bij
Spaarbeleg"
overweegt de Commissie dat adverteerster daarmee in algemene bewoording
duidelijk haar eigen mening geeft over haar
financiële
producten. Voorts is de slogan zo weinig concreet dat het gemiddelde publiek
deze niet letterlijk zal opvatten maar zal herkennen als een in reclame niet
ongebruikelijke overdrijving.
8.
De beslissing
De
Commissie wijst de klacht af.
Partijen
hebben, voor zover zij in het ongelijk zijn gesteld, de mogelijkheid tegen deze
uitspraak beroep aan te tekenen bij het College van Beroep, onder gelijktijdige
storting van het voor de behandeling van het appel verschuldigde
bedrag.
Het
beroepschrift dient binnen 14 dagen na dagtekening dezes in het bezit te
zijn van het College van Beroep, waarvan het secretariaat gevestigd is te
Amsterdam.
Het
postbusnummer van het secretariaat is postbus 12352,
1100
AJ Amsterdam.
De
voorzitter
De secretaris
mr
N.J. van der Lee
mr A.E. de Gelder
Gewezen
door mr N.J. van der Lee, voorzitter, mr drs. A.M.E. de Kroon, L.G. Schram en mr
M.M. Wolff, leden en mr A.E. de Gelder, plv. lid en
secretaris.
Amsterdam,
8 april 2003