Woekerpolis laat consument vooralsnog
koud
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Klanten met woekerpolissen komen
nauwelijks in actie. Een meerderheid van consumenten laat op dit moment liever
hun polis in een map verstoffen dan zich erin te verdiepen, waardoor ze mogelijk
tot tienduizenden euro’s mislopen voor het aflossen van hun huis of als appeltje
voor de dorst.
Verzekeraars schatten dat aan het einde van
dit jaar zo’n 45% van de nog lopende beleggingsverzekeringen door de klant of
maatschappij omgezet is naar een ander product. Nog eens 15% is tegen die tijd
door de klant afgekocht, zo luiden de ramingen van het Verbond van Verzekeraars.
Maar of dat gaat lukken is de vraag. De meerderheid
van klanten heeft namelijk nog helemaal niets ondernomen, vertelt bestuurslid
Errol Keyner van de stichting Verliespolis.
Deze stichting is een initiatief van de Vereniging
Eigen Huis en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), waar Keyner
adjunct-directeur is. „Alles wat te maken heeft met financiën is niet populair,
sterker nog, mensen hebben er een bloedhekel aan. Ze laten om die reden de
envelop van verzekeraars dicht over wat ze hebben opgebouwd en welke kosten ze
betalen.” Ook verwachten consumenten volgens hem slecht nieuws, waardoor mensen
niets doen.
„Deze klanten hebben er tabak van”, verzucht
Keyner. „Maar een klein deel van de klanten kijkt echt of ze verbeteringen in
hun bestaande polis kunnen maken. De meesten hebben de kennis en de energie
niet.”
De zoektocht naar een betrouwbare tussenpersoon is
hierbij van belang, zegt Keyner. „Mensen moeten weten wat in hun situatie het
beste. Wellicht is dat afkopen, premievrijmaken of overstappen naar ander
beleggingsproduct.”
© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke
Media B.V., Amsterdam