Consument laat klappers ongeopend
 
Woekerpolis laat consument vooralsnog koud
 
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM -  Klanten met woekerpolissen komen nauwelijks in actie. Een meerderheid van consumenten laat op dit moment liever hun polis in een map verstoffen dan zich erin te verdiepen, waardoor ze mogelijk tot tienduizenden euro’s mislopen voor het aflossen van hun huis of als appeltje voor de dorst.
 
 Verzekeraars schatten dat aan het einde van dit jaar zo’n 45% van de nog lopende beleggingsverzekeringen door de klant of maatschappij omgezet is naar een ander product. Nog eens 15% is tegen die tijd door de klant afgekocht, zo luiden de ramingen van het Verbond van Verzekeraars.
 
Maar of dat gaat lukken is de vraag. De meerderheid van klanten heeft namelijk nog helemaal niets ondernomen, vertelt bestuurslid Errol Keyner van de stichting Verliespolis.
 
Deze stichting is een initiatief van de Vereniging Eigen Huis en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), waar Keyner adjunct-directeur is. „Alles wat te maken heeft met financiën is niet populair, sterker nog, mensen hebben er een bloedhekel aan. Ze laten om die reden de envelop van verzekeraars dicht over wat ze hebben opgebouwd en welke kosten ze betalen.” Ook verwachten consumenten volgens hem slecht nieuws, waardoor mensen niets doen.
 
„Deze klanten hebben er tabak van”, verzucht Keyner. „Maar een klein deel van de klanten kijkt echt of ze verbeteringen in hun bestaande polis kunnen maken. De meesten hebben de kennis en de energie niet.”
 
De zoektocht naar een betrouwbare tussenpersoon is hierbij van belang, zegt Keyner. „Mensen moeten weten wat in hun situatie het beste. Wellicht is dat afkopen, premievrijmaken of overstappen naar ander beleggingsproduct.”
 
© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam