’Aegon onrechtmatig tegenover
klanten Sprintplan’
UTRECHT (ANP) - Verzekeraar Aegon hangt een
miljoenenclaim van beleggers boven het hoofd nu de rechtbank in Utrecht heeft
bepaald dat Aegon-dochter Spaarbeleg fout zat met Sprintplan. Meer dan 100.000
kleine beleggers hebben schade geleden.
Aegon-dochter Spaarbeleg heeft volgens de
rechterlijke uitspraak onrechtmatig gehandeld jegens de Sprintplan-beleggers.
Deze voelden zich misleid door Spaarbeleg omdat zij de indruk hadden gekregen
dat het bij het aangaan van een Sprintplan-overeenkomst niet mis kon gaan. Aan
het eind van 2000 gingen de koersen op de beurs echter onderuit en verdampten de
mogelijke winsten.
Volgens de rechtbank heeft de verzekeraar zijn
zorgplicht geschonden. Aegon had niet bij potentiële klanten geïnformeerd naar
de hoogte van hun inkomen, hun beleggerservaring of hun doel. Dat was
onrechtmatig jegens de personen die schade hebben geleden of nog zullen
lijden.
Volgens de rechtbank hield het Sprintplan-product
een aantal risico’s in, waarvan de omvang niet tevoren vaststond. De
overeenkomsten zijn afgesloten in de periode 1998 tot en met 2001. Beleggers
stortten elke maand een vast bedrag en na afloop van de overeenkomst werd hen
voorgespiegeld dat zij met flinke winst zouden kunnen opstrijken.
De zaak was aangespannen door de stichting
Gedupeerden Spaarbeleg die eiste dat de rechtbank de Sprintplan-overeenkomsten
nietig verklaarde. Ook eisten ze dat alle betalingen die door de kleine
beleggers zijn gedaan, zouden worden teruggestort. Die eisen heeft de rechtbank
afgewezen.
© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten
voorbehouden.