Leaseklanten willen top Aegon in getuigenbankje
 
door BART MOS
 
AMSTERDAM, vrijdag 23 januari 2004
 
Een groep van negentig gedupeerde aandelenleaseklanten heeft bij de Haagse rechtbank een verzoek ingediend om de top van Aegon Nederland te onderwerpen aan een voorlopig getuigenverhoor. Hun verklaringen zullen volgens raadsman Ewout Lietaert Peerbolte aantonen dat de verzekeraar volledig aansprakelijk is voor de vele miljoenen schade die de leaseklanten hebben opgelopen. Aegon heeft tot nu toe altijd gesteld dat het slechts in beperkte mate schuld heeft aan het leasedrama.
        Het getuigenverhoor zal naar verwachting dit voorjaar plaatsvinden en wordt vervolgens gebruikt in een civiele procedure, waarin de 90 klanten zo´n € 14 miljoen van Aegon eisen. Zij hebben de Haagse rechtbank gevraagd onder meer directievoorzitter Johan van der Werf en bestuurslid Theo Bouts onder ede te horen over de kwestie. Aegon zegt in een reactie zich niet tegen de verhoren te zullen verzetten.
       De getuigenverhoren moeten volgens raadsman Lietaert Peerbolte bewijzen dat het bewuste leaseplan, achtereenvolgens ´Concept Vermogensplan´, ´Vermogens Concept´ en ´Vermogens Rendement´ geheten, een onder toezicht van Aegon ontwikkeld product betreft. De verzekeraar heeft tot nu toe altijd gesteld dat het product uit de koker van een aantal financieel adviseurs kwam. Ook zal volgens hem blijken dat het Aegon is geweest die een ondeugdelijke verkooporganisatie heeft opgezet, waardoor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moest ingrijpen.
       De 90 gedupeerde klanten behoren tot een groep van in totaal 360 consumenten die eind jaren negentig het bewuste leaseproduct van Aegon aanschaften, een variant op aandelenleaseproducten.
       Kort gezegd maakte het product hun mogelijk te speculeren met aandelenleasecontracten - vaak meerdere tegelijk, waarbij iedere keer € 68.000 werd geleend - door deze aan te schaffen en vervolgens weer van de hand te doen als de AEX een bepaald percentage was gestegen.
 
 Het product was dermate complex, dat Aegon niet in staat bleek om de aan- en verkopen van de contracten goed te begeleiden. Daar bovenop kwam nog een negatief advies van beurswaakhond AFM, nadat bleek dat de verkooporganisatie niet voldeed aan de wettelijke eisen. Zo werden er voor de verkoop bijvoorbeeld adviesbureaus ingeschakeld die geen remisier waren.
       De problemen met het product en de distributie daarvan brachten Aegon er niet alleen toe de verkoop te staken, maar ook legde de verzekeraar de handel in lopende contracten stil. Dat besluit vormde de belangrijkste oorzaak voor de enorme financiële schade waarmee de afnemers van het product nu opgescheept zitten. Terwijl Aegon de ´stekker´ uit het product haalde, gingen de beurskoersen namelijk wereldwijd richting kelder. Bezitters van de bewuste leasecontracten wilden die als gevolg van de koersdalingen zo snel mogelijk kwijt, maar kregen daar niet de gelegenheid toe. Het merendeel zit daarom nu opgescheept met een torenhoge schuld aan Aegon.
       De verzekeraar zegde reeds eerder toe de schade bij leaseklanten deels te willen vergoeden. Volgens de verzekeraar is eenderde van de 360 betrokkenen op dit voorstel ingegaan. "Van de klanten die bereid waren met ons een gesprek aan te gaan, gingen er 114 van de 120 akkoord. Met de overige klanten hebben wij niet kunnen overleggen.", aldus een woordvoerster.
 
© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden