Aegon trekt boetekleed aan na fouten bij verkoop leaseproduct
 
De Volkskrant 21 maart 2003
 
Van onze verslaggever Merijn Rengers
 
AMSTERDAM - Aegon heeft ondanks waarschuwingen van tussenpersonen op ongeoorloofde wijze aandelenleasepaketten verkocht. Ook werden de inkomens van klanten niet getoetst. Dit heeft de verzekeraar donderdag bevestigd.
 
Aegon trekt hiermee het boetekleed aan ten aanzien van producten verkocht onder noemer Vermogensrendement. De juridische problemen met dit complexe aandelenleaseproduct dateren van mei 2001, toen Aegon zelf aan de toezichthouder AFM meldde dat een haar onbekende tussenpersoon het product had verkocht.
 
De AFM concludeerde na onderzoek dat de gehele verkoopconstructie van het product niet strookte met de Wet Toezicht Effectenverkeer (WTE). Dit omdat er in veel gevallen meer dan één tussenpersoon bij betrokken was.
 
Aegon versimpelde daarop het product en bood haar klanten een reparatieregeling. In juli 2002 trok Aegon die weer in. Sindsdien is de verzekeraar in onderhandeling over financiële genoegdoening. De klanten vinden de geboden 20 miljoen euro veel te weinig.
 
Aegon had veel eerder moeten weten dat de verkoopconstructie niet klopte, stellen betrokken tussenpersonen nu. 'Wij hebben Aegon meermaals gewaarschuwd, maar volgens de juristen van Aegon was alles in orde', aldus de woordvoerder van de tussenpersonen. Aegon bevestigt dit. 'We wisten niet dat het tegen de wet was', aldus een zegsvrouw.
 
Een bijkomend probleem is dat inkomensgegevens van klanten ontbreken. Sinds 2000 zijn financiële instellingen conform de WTE verplicht zich op de hoogte te stellen van de inkomenspositie van klanten, danwel een inkomenstoets te delegeren aan hun tussenpersonen, stelt de AFM. Aegon erkent dat dit niet is gebeurd.
 
Inmiddels hebben 51 klanten Aegon laten weten dat zij niet individueel met de verzekeraar willen onderhandelen, maar hun tussenpersoon het woord willen laten doen. De klanten zijn verbolgen dat Aegon inzicht eist in hun inkomensgegevens en alle contracten en bijbehorende documentatie wil bestuderen.
 
'Het is ordinair handjeklap, en ik hoop dat niemand hier in trapt', aldus een boze klant. Ook de woordvoerder van de tussenpersonen is boos: 'Dit is de arrogantie ten top. Aegon heeft jaren niets van zich laten horen. Pas nu er een kink in de kabel is, neemt Aegon contact op met de klanten'.
 
(c) de Volkskrant