’Aegon-belegger misleid’
 
door Manno van den Berg en Bart Mos
 
AMSTERDAM (ANP) - Verzekeringsconcern Aegon hangt een miljardenclaim boven het hoofd omdat het de afgelopen jaren honderdduizenden klanten zou hebben misleid, zo meldt De Telegraaf. Zij kregen in brochures onjuiste informatie verstrekt over de verwachte opbrengst van hun beleggingsproduct, Koersplan genaamd. 
 
„We zijn op basis van onwaarheden over de streep getrokken”, stelt één van de gedupeerden. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de stichting ’Koersplan de weg kwijt’, die opkomt voor de belangen van gedupeerde Aegon-klanten. 
 
De stichting stuurt aan op een schadeclaim, die door het grote aantal klanten (ongeveer 600.000) in de miljarden kan lopen, aldus het dagblad. 
 
Daarmee dreigt voor Aegon eenzelfde scenario als voor de bank Dexia, die afgelopen jaren zwaar onder vuur kwam te liggen in de aandelenleaseaffaire. Het onthullende onderzoek, uitgevoerd door financieel adviesbureau CapitalConsult, richt zich op de brochures die Aegon-dochter Spaarbeleg in de jaren negentig stuurde aan geïnteresseerde klanten. 
 
Honderdduizenden Nederlanders werden vooral aangetrokken door het hoge eindkapitaal. De verzekeraar zou hun maandelijkse inleg op de beurs in een beleggingsfonds van Aegon beleggen en vervolgens belastingvrij uitkeren. Veel klanten raakten teleurgesteld omdat de door Aegon opgebouwde waarde aanzienlijk lager was dan wat zij maandelijks hadden ingelegd. 
 
Aegon wees elke kritiek steevast af met de verwijzing naar het slechte beursklimaat. Een klant die het niet vertrouwde vroeg de verzekeraar om de daadwerkelijk gemaakte beleggingsrendementen. 
 
Die lijst viel echter, zo stelt ’Koersplan de weg kwijt’, niet te rijmen met de voorbeeldrendementen die Aegon steevast in brochures opvoerde. Die bleken in de Koersplanbrochures uit de jaren 1989 tot en met 1994 veel te hoog, aldus het onderzoek. 
Bij vrijwel alle brochures blijkt bovendien dat bij de berekening van het eindkapitaal geen rekening is gehouden met kosten, waaronder die voor een overlijdensrisicoverzekering. 
 
„Daardoor werd een hoger eindkapitaal voorgespiegeld dan in werkelijkheid behaald kon worden”, aldus het onderzoek. Johan Mulder, een gedupeerde bij de stichting, begon elf jaar geleden met Koersplan. „Nog steeds zit ik 23 procent onder mijn inleg. De koerswaarde van de beleggingen is in elf jaar tijd verdubbeld maar ik zit met zo’n verlies. Hoe kan dat?” 
 
Mulder geeft vervolgens zelf het antwoord: „Elke maand gaat er 25 procent van mijn inleg op aan de overlijdensrisicoverzekering. Dat is nooit in de brochures vermeld.” 
 
Aegon bestrijdt de kritiek. Volgens de verzekeraar zijn de berekeningen in het onderzoek onjuist, aangezien er gebruik is gemaakt van verkeerde uitgangspunten. „Spaarbeleg heeft een fout lijstje opgestuurd. Wij willen graag de juiste gegevens verstrekken”, aldus directeur communicatie Jan Driessen. 
 
Een andere woordvoerster stelt daarentegen dat de verstrekte gegevens wél juist zijn, maar de door de onderzoekers gehanteerde rekenmethode niet klopt. Beleggingsdeskundige Ton Bazelmans, van het bureau Santema & Blonz, spreekt na lezing van het onderzoeksrapport van valsheid in geschrifte door Aegon. 
 
„Het lijkt er sterk op dat Aegon haar klanten op deze manier jarenlang heeft misleid. Ik adviseer de gedupeerden om hiervan aangifte te doen bij het openbaar ministerie.” 
Reageer op dit artikel
 
© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.