’Aegon-belegger
misleid’
door Manno van den Berg en Bart Mos
AMSTERDAM (ANP) - Verzekeringsconcern Aegon
hangt een miljardenclaim boven het hoofd omdat het de afgelopen jaren
honderdduizenden klanten zou hebben misleid, zo meldt De Telegraaf. Zij kregen
in brochures onjuiste informatie verstrekt over de verwachte opbrengst van hun
beleggingsproduct, Koersplan genaamd.
„We zijn op basis van onwaarheden over de streep
getrokken”, stelt één van de gedupeerden. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht
van de stichting ’Koersplan de weg kwijt’, die opkomt voor de belangen van
gedupeerde Aegon-klanten.
De stichting stuurt aan op een schadeclaim, die
door het grote aantal klanten (ongeveer 600.000) in de miljarden kan lopen,
aldus het dagblad.
Daarmee dreigt voor Aegon eenzelfde scenario als
voor de bank Dexia, die afgelopen jaren zwaar onder vuur kwam te liggen in de
aandelenleaseaffaire. Het onthullende onderzoek, uitgevoerd door financieel
adviesbureau CapitalConsult, richt zich op de brochures die Aegon-dochter
Spaarbeleg in de jaren negentig stuurde aan geïnteresseerde klanten.
Honderdduizenden Nederlanders werden vooral
aangetrokken door het hoge eindkapitaal. De verzekeraar zou hun maandelijkse
inleg op de beurs in een beleggingsfonds van Aegon beleggen en vervolgens
belastingvrij uitkeren. Veel klanten raakten teleurgesteld omdat de door Aegon
opgebouwde waarde aanzienlijk lager was dan wat zij maandelijks hadden
ingelegd.
Aegon wees elke kritiek steevast af met de
verwijzing naar het slechte beursklimaat. Een klant die het niet vertrouwde
vroeg de verzekeraar om de daadwerkelijk gemaakte beleggingsrendementen.
Die lijst viel echter, zo stelt ’Koersplan de weg
kwijt’, niet te rijmen met de voorbeeldrendementen die Aegon steevast in
brochures opvoerde. Die bleken in de Koersplanbrochures uit de jaren 1989 tot en
met 1994 veel te hoog, aldus het onderzoek.
Bij vrijwel alle brochures
blijkt bovendien dat bij de berekening van het eindkapitaal geen rekening is
gehouden met kosten, waaronder die voor een overlijdensrisicoverzekering.
„Daardoor werd een hoger eindkapitaal
voorgespiegeld dan in werkelijkheid behaald kon worden”, aldus het onderzoek.
Johan Mulder, een gedupeerde bij de stichting, begon elf jaar geleden met
Koersplan. „Nog steeds zit ik 23 procent onder mijn inleg. De koerswaarde van de
beleggingen is in elf jaar tijd verdubbeld maar ik zit met zo’n verlies. Hoe kan
dat?”
Mulder geeft vervolgens zelf het antwoord: „Elke
maand gaat er 25 procent van mijn inleg op aan de overlijdensrisicoverzekering.
Dat is nooit in de brochures vermeld.”
Aegon bestrijdt de kritiek. Volgens de verzekeraar
zijn de berekeningen in het onderzoek onjuist, aangezien er gebruik is gemaakt
van verkeerde uitgangspunten. „Spaarbeleg heeft een fout lijstje opgestuurd. Wij
willen graag de juiste gegevens verstrekken”, aldus directeur communicatie Jan
Driessen.
Een andere woordvoerster stelt daarentegen dat de
verstrekte gegevens wél juist zijn, maar de door de onderzoekers gehanteerde
rekenmethode niet klopt. Beleggingsdeskundige Ton Bazelmans, van het bureau
Santema & Blonz, spreekt na lezing van het onderzoeksrapport van valsheid in
geschrifte door Aegon.
„Het lijkt er sterk op dat Aegon haar klanten op
deze manier jarenlang heeft misleid. Ik adviseer de gedupeerden om hiervan
aangifte te doen bij het openbaar ministerie.”
Reageer op dit artikel
© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten
voorbehouden.