'Ex-minister mede debet aan ellende DSB Bank'
 
Zalm wacht claim
 
Van onze financiële redactie
AMSTERDAM -  Ex-minister van Financiën Gerrit Zalm kan een fikse claim verwachten van DSB Bank-gedupeerden.
 
Al meer dan duizend klanten van de bijna failliete bank hebben zich inmiddels gemeld bij het Amsterdamse advocatenkantoor Van Dijk & Co, dat met het initiatief Consumentenclaim opkomt voor hun belangen.
 
Gerrit Zalm, de huidige ABN Amro-topman, was als minister én later als bestuurder van de DSB Bank op de hoogte van de wanpraktijken, en heeft niet ingegrepen, zo stelt advocaat Ger van Dijk.
 
Ook DSB-directeur Dirk Scheringa, VVD-coryfeeën Ed Nijpels en Robin Linschoten, De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten worden door Consumentenclaim aansprakelijk gesteld voor het "falende beleid dat heeft geleid tot het DSB-drama".
 
Volgens Van Dijk gaan de dagvaardingen op korte termijn de deur uit.
 
"Zalm bleef maar verkondigen dat het ging om een 'keurige' bank. Hij straalde het vertrouwen uit naar klanten dat zij best een achtergestelde deposito konden nemen, terwijl hij wist hoe de bank er voorstond", aldus de advocaat.
 
"Hij heeft een verantwoordelijkheid naar de samenleving toe, en die heeft hij te grabbel gegooid. Voor de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank geldt dat die eveneens onvoldoende toezicht hebben gehouden, terwijl er al jaren signalen waren dat het goed mis was bij de DSB. Daar willen we ze voor aansprakelijk stellen", zegt Van Dijk.
 
Het is voor het eerst dat er een massaclaim naar topbestuurders gaat. In een reactie verwijst een woordvoerder van ABN Amro naar de verklaring van Gerrit Zalm afgelopen maandag over zijn rol bij de DSB Bank. Daarin stelt Zalm onder meer dat hij de bank minder afhankelijk heeft gemaakt van de eenmalige woekerprovisies.
 
Tienduizend benadeelden
 
De verwachting van advocaat Ger van Dijk is dat zeker 10.000 benadeelde DSB-klanten zich de komende tijd bij het initiatief aanmelden. Consumentenclaim legt ook een eis tot schadevergoeding neer bij de DSB Bank zelf, om op te komen voor mensen die naast een hypothecaire lening ook een koopsom aangesmeerd hebben gekregen.
 
Het advocatenkantoor Van Dijk & Co. heeft naam gemaakt met rechtszaken tegen Dexia.
 
Consumentenclaim heeft naar eigen zeggen een andere werkwijze dan de Stichting Hypotheekleed van Pieter Lakeman en de Stichting Ondersteuning Probleemhypotheken die mikken op collectieve procedures voor schadeloosstelling. Consumentenclaim komt alleen op voor de eigen 'cliënten' en voert individuele procedures. Die gaan op no cure, no pay-basis.
 
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.