Schadeclaims dreigen voor huisnotarissen DSB Bank
 
door Martijn Koolhoven
HEERHUGOWAARD -  Naar aanleiding van het debacle bij de DSB Bank dreigt er ook een miljoenenclaim voor de notariskantoren die op basis van exclusiviteit jarenlang de honderdduizenden omstreden aktes voor DSB Bank-cliŽnten lieten passeren.
 
Gedupeerde klanten van de DSB Bank kunnen ook de betrokken notariskantoren aansprakelijk gaan stellen. Huisnotaris van de DSB Bank is Actus Notarissen in Heerhugowaard.
 
Dit notariskantoor heeft jarenlang als een soort 'hoofdaannemer' gefungeerd voor de bank van Dirk Scheringa. Actus Notarissen verdeelde het werk onder circa twintig notariskantoren in het land. Zowel met de DSB Bank als met deze kantoren waren daarvoor financiŽle afspraken gemaakt.
 
"Mensen zitten opgescheept met veel te hoge hypotheken en zijn gedwongen tot executieverkopen. Notariskantoren hebben een verantwoordelijkheid en hebben mogelijk hun zorgplicht verzaakt", aldus bronnen.
 
Binnen de beroepsgroep, de Koninklijke NotariŽle Beroepsorganisatie (KNB), heeft een discussie gespeeld over de vraag in hoeverre Actus Notarissen, evenals de circa twintig "onderaannemers", nog onafhankelijk kon opereren. De financiŽle afhankelijkheid van opdrachtgever DSB Bank was voor de meeste notarissen erg groot geworden. Bovendien onderhield Actus Notarissen de contacten met de DSB Bank en hielden de 'onderaannemers' zich slechts bezig met het passeren van de aktes.
 
"Ze grepen de DSB Bank aan om het voortbestaan van het eigen kantoor veilig te stellen", zo meldt een betrokken notaris, die acht jaar lang voor ťťn van de 'onderaannemers' van Actus Notarissen werkte. Met relatief weinig werk was er toch leuk te verdienen. Gemiddeld waren we circa tien minuten met een DSB-akte bezig en tot een paar jaar geleden ontvingen we daarvoor nog een vergoeding van Ä1100 per akte. Er waren jaren bij dat we met ons kantoor meer dan duizend aktes voor DSB-klanten passeerden."
 
Overigens zijn deze vergoedingen de afgelopen jaren drastisch verlaagd, waardoor een aantal notariskantoren is afgehaakt. Een andere notaris meldt dat er binnen zijn kantoor regelmatig vragen werden gesteld over de financiŽle afhankelijkheid van de lucratieve DSB-opdrachten, die op gespannen voet stond met de onafhankelijke rol en de zorgplicht van de notaris. Daar kwam nog bij dat het gros van de DSB-klanten 'de minder beletterden' van Nederland zijn.
 
In een reactie bevestigt woordvoerder Hans Oosterhuis van Actus Notarissen dat er jarenlang sprake is geweest van exclusiviteits- en prijsafspraken met de DSB Bank. Volgens Oosterhuis is aan dit speciale 'arrangement' in 2006 een einde gekomen. Het werk voor de DSB Bank is daarna wel doorgegaan. Oosterhuis bestrijdt dat de onafhankelijkheid of zorgplicht van de notarissen in het geding zijn geweest. "De verantwoordelijkheid bleef bij de passerend notaris en wij troffen ook met andere partijen arrangementen."
 
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.