Amsterdam, 13 augustus 2003.
Dirk Bruneel wil geen schietschijf zijn. Niet van
beleggers, niet van organisaties als stichting Leaseverlies. De Belgische baas
van Dexia Bank Nederland, aanbieder van aandelenleaseproducten, heeft genoeg van
de 'stemmingmakerij' tegen zijn bedrijf. Vorige week riepen onder meer de
Consumentenbond en de Stichting Leaseverlies Dexia Bank op tot een incassostop.
De organisaties geageerden daarmee op het nieuws dat de bank 150 klanten had
gedagvaard die hun schulden weigerden te betalen.
"Een incassostop afkondigen kunnen we niet. Dat staat
gelijk aan een schuldbekentenis, lastig, zeker als er een rechtszaak tegen je
loopt", zegt Bruneel. De belangenclubs voor de beleggers bedienen zich volgens
de bankier van populistisch gedrag. "Cliënten krijgen de indruk dat ze hun
schulden niet hoeven te betalen. Wij worden afgeschilderd als het grote boze
Dexia".
Bruneel heeft daarom vandaag de
organisaties een brief gestuurd om zijn beklag te doen. Ook gaat er een kopie
van de brief naar minister Zalm van Financiën, die bezig is een commissie van
wijzen te formeren. Deze commissie moet bemiddellen tussen de bank en
teleurgestelde beleggers. "Wij staan open voor dit initiatief, het betekent niet
dat wij wachten met incassoprocedures tot de commissie gevormd is, zoalds de
Consumentenbond heeft gesuggereerd. Je weet niet hoe lang dat duurt. Zalm weet
ook dat een incassostop niet zomaar mogelijk is."
De bankier zit op zijn kamer op de derde verdieping van het
kantoor van Dexia aan de IJ-oever in Amsterdam. Zijn uitzicht op het water wordt
deels weggenomen door een omvangrijk cruiseschip dat aan de kade ligt afgemeerd.
De afgelopen maanden zijn een kleine honderd medewerkers in het Dexia-gebouw aan
de slag geweest met teleurgestelde Legio Lease-beleggers.
Verongelijkte beleggers belagen de bank momenteel van alle
kanten. Zij vinden dat zij slecht zijn voorgelicht over de risico's van
aandelenleaseproducten (beleggen met geleend geld) van de bank. Als gevolg van
de malaise op aandelenmarkten zijn veel klantten van Dexia met een schuld
blijven zitten. Zo'n 200.000 klanten hebben een aanbod gekregen om na het
aflopen van hun contracten hun aandelen te verkopen, en de restschuld die
overblijft gespreid af te lossen met een renteloze lening. De helft van cliënten
heeft gereageerd op het aanbod. Anderen zijn in zee gegaan met onder meer de
Stichting Leaseverlies, die namens duizenden beleggers een rechtszaak heeft
aangespannen tegen de bank.
"Als een
cliënt een regeling wil treffen, dan zullen wij doen wat mogelijk is. Als men de
uitgestoken hand afwijst, dan moeten wij als bank uiteindelijk ons geld
terugvorderen", zegt Bruneel. Vorige week werd er door belangenorganisaties
gesuggereerd dat Dexia zijn houding ten aanzien van zijn cliënten aan het
verharden was. "Wij lenen geld uit en dat wil je op een gegeven moment weer
terug, anders kan je er wel mee stoppen als bank. Wij hebben ook onze plichten,
naar onze werknemers toe, naar onze aandeelhouders." In de periode dat klanten
konden reageren op het Dexia-aanbod, heeft de bank de incasso-procedures wel
enigszins vertraagd.
De Belg constateert
dat de claimcultuur in Nederland zich al aardig aan het ontwikkelen is. "Wat dat
betreft is Nederland het meest Amerikaanse land van Europa. Mensen stappen snel
naar de rechter. De verontwaardiging is er sneller dan de rede." Belgen zijn
volgens hem behoedzamer, zullen zich niet zo snel 'groeperen' in stichtingen.
"Belgen groeperen alleen als er een pop-concert is".
Ruim een jaar geleden kreeg Bruneel op een zondagochtend
een telefoontje van zijn baas, de bestuursvoorzitter van de Dexia-groep, Pierre
Richard.
Het verzoek: of hij het ernstige
probleem in Nederland wilde oplossen. Dexia had zijn twee Nederlandse dochters
Labouchere, de aanbieder van aandelenleaseproducten, en zakenbank Kempen
samengevoegd en de rel rond aandelenlease was aan het losbarsten. Bruneel moest
de Legio Lease-affaire gaan oplossen. Hij moest diezelfde dag antwoord geven.
Kempen is inmiddels weer losgeweekt van Dexia Bank Nederland en als dochter
onder eigen naam actief.
"Je moet mentaal
goed ingesteld zijn op de taak die je te wachten staat. Joop Krant (destijds
bestuursvoorzitter van Dexia Bank Nederland. red) was met een andere instelling
aan zijn baan begonnen. Die kon het Legio Lease-probleem niet oplossen. Maar ik,
geef toe dat ik niet graag voor de rest van mijn werkend leven crisismanager zou
willen zijn. Het geeft wel professionele voldoening, maar je wordt er niet
vrolijk van".
Copyright (C) NRC
Handelsblad