Klanten in paniek over
polis
o door THEO BESTEMAN
De Telegraaf 13 januari 2007
AMSTERDAM - Nederland reageert bijna in
blinde paniek op nieuws over de beleggingsverzekeringen. Ombudsman Verzekeringen
Jan Wolter Wabeke krijgt de wildste klachten binnen en waarschuwt voor
overhaaste reacties.
"De
klachten hebben soms niets met beleggingsverzekeringen te maken", aldus Wabeke.
"Mensen willen schade claimen die er niet is." Nadat de commissie De Ruiter
onderzoek deed naar de beleggingsverzekeringen, zouden er al 65.000 claims zijn.
"Velen denken dat elke
levensverzekering niet deugt. Ten onrechte. Maar verzekeraars hebben dit rumoer
over zich afgeroepen. Ze zijn jarengewezen op het gebrek aan transparantie van
beleggingsverzekeringen en ze hebben te weinig gedaan", zegt Wabeke.
"Wie zich beklaagt, moet eerst kijken
wat voor product men heeft en waar de problemen liggen: bij de verzekeraar, de
tussenpersoon of de particulier die onverstandig doet, zoals te vroeg
uitstappen."
"Soms krijgt iemand een
beleggingsverzekering - bedoeld voor de lange termijn - terwijl de koper te
horen kreeg dat hij er na vijf jaar van af kon. Dat kan alleen tegen hoge
kosten. Dat advies was dus niet goed; het product wel. "
De Ombudsman
behandelt voorbeeldzaken. "Soms nemen verzekeraars mijn advies over en worden
duizenden producten aangepast en schade terugbetaald. Het kan dus eenvoudig."
Consumentenorganisaties klagen over de
beleggingsverzekeringen, advocaten dienen claims in tegen steeds hogere
tarieven, inmiddels €150 per klacht. Wabeke wil zich niet afzetten tegen de
advocaten ("ieder heeft het recht zijn gelijk op eigen wijze te halen"), maar
constateert wel dat veel particulieren de bestaande wegen niet
kennen.
Zie ook www.OverGeld.nl
© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.