GEDUPEERDEN AANDELENLEASE HOPEN OP
DIRECTIE
AMSTERDAM • Voor zo'n 20.000 slachtoffers
van de aandelenlease-affaire gloort een sprankje nieuwe hoop, nu de
Belgisch-Franse bank Dexia wordt opgeknipt en deels genationaliseerd.
Claimorganisaties en gedupeerden hopen dat een nieuwe directie schoon schip
maakt bij de bank.
MAARTEN VAN WIJK
Volgens Consumentenclaim, de grootste organisatie
die nog tegen Dexia procedeert, is de kans groot dat een vernieuwde directie van
de bank ‘Verstandiger' omgaat met de dikke stapel dossiers die er nog ligt. „De
huidige directie heeft er op alle fronten een rotzooi van gemaakt. De
aandelenlease-affaire is daar maar een voorbeeld van, blijkt nu," zegt jurist
Pieter Lijesen van Consumentenclaim. „Er zal nu nieuw beleid komen. En ik denk
dat de bank af wil van deze slepende affaire."
Het Belgisch-Franse Dexia,
vanwege zijn bijna-faillissement en redding nu groot nieuws, was in Nederland de
afgelopen jaren vooral bekend vanwege de aandelenlease-affaire. In de jaren '90
sloten honderdduizenden Nederlanders deze polissen af, met namen als
'winstverdriedubbelaar' 'feestplan' en 'spaarlease'. Zij betaalden premie, maar
realiseerden zich vaak niet dat ze volgens hun contract geld leenden om in
aandelen te stappen. Toen de beurzen crashten in 2001, waren ze niet alleen hun
inleg kwijt, maar bleven ze ook met een restschuld zitten.
Dexia was toen de
grootste aanbieder van de producten. Dat kwam overigens doordat het de
portefeuilles vlak voor de beurscrash had overgekocht van het Nederlandse Aegon:
een zet die nu in commentaren weer opduikt als een voorbeeld van het ongelukkige
investeringsbeleid van Dexia.
Anno 2011 zijn er nog steeds zo'n 20.000
Nederlanders die in een proces met Dexia zijn verwikkeld. „De affaire heeft ons
meer dan een ton gekost," zegt gedupeerde Rudy Kloppenborg (57) bijvoorbeeld.
„Ik heb 60.000 euro premie betaald, maar hield een restschuld van 48.000 euro
over." Hij schrok toen hij hoorde van de problemen bij Dexia. „Onze restschuld
hebben we met spaargeld afbetaald. Nu hoop ik via de rechter nog iets van 20.000
euro van Dexia te krijgen. Een faillissement kon ik dus niet
gebruiken."
SNEL ER VAN AF
Kloppenborg is
tevreden dat Dexia, de bank die hem veel geld afhandig maakte, nu gered is. „Ik
hoop dat ze, nu de overheid erin zit, zeggen: we willen nu snel overal
vanaf."
Dexia staat namelijk in veel zaken verloren, zegt Lijesen, maar toch
procedeert het door. „Met alle kosten van dien. Dat noem ik slecht beleid." Tot
drie weken geleden was Consumentenclaim in onderhandeling over een schikking van
de resterende zaken, zegt Lijesen. „Maar vanwege al het tumult zijn de
gesprekken afgebroken." Een Nederlandse woordvoerder van Dexia ontkent overigens
dat er onderhandeld werd over een grote schikking. Het bedrijf had in 2010 wel
al 178 miljoen euro opzijgezet voor resterende schadevergoedingen, blijkt uit
het jaarverslag 2010.
Wat er precies gebeurt met het Nederlandse deel van
Dexia is officieel nog onbekend. Volgens betrokkenen wordt het onderdeel van de
'restbank' van Dexia, het gedeelte dat overblijft na verkoop en nationalisatie
van de gezonde onderdelen. De Belgische overheid zal garanderen dat dit deel
zijn schulden kan blijven betalen.
Sommige gedupeerden hadden gehoopt op een
faillissement. „Zij zitten nog met een restschuld en dachten dat die misschien
vergeten zou worden of iets dergelijks," zegt Piet Koremans, zelf slachtoffer en
al jarenlang vertegenwoordiger van gedupeerden. „Maar met het faillissement van
DSB hebben we al gezien dat het natuurlijk niet zo werkt. Daar is niks
kwijtgescholden. Nee, Dexia is nu gered en ik hoop dat het beleid
verandert."
Copyright (c) Algemeen
Dagblad