Eenderde van de inleg is voor
Aegon
Aegon-dochter Spaarbeleg verkocht honderdduizenden
beleggingsproducten, die prachtige rendementen voorspiegelden. Nu er kan worden
geoogst, valt de opbrengst vies tegen. Eenderde van de inleg is in Aegons zakken
verdwenen, blijkt uit een klantendossier.
Door Merijn Rengers
Het Aegon Equity Fund, het beleggingsfonds waarin honderdduizenden
Aegon-klanten aandelen hebben, is zonder meer een prima fonds, dat sinds 1990
fijne rendementen laat zien van gemiddeld meer dan 10 procent.
Toch zijn veel Aegonklanten niet tevreden. Het Equity Fund mag dan prima
renderen, dat geldt veel minder voor de spaarkasproducten (zoals Koersplannen en
Vermogensplannen) die zij bij Aegon-dochter Spaarbeleg hebben afgesloten. Bij al
deze producten werd het geld gestoken in het Equity Fund, maar het rendement is
veel lager.
De documenten uit het klachtendossier van een Aegon-klant die over zijn
Vermogensplan een lange juridische procedure met Aegon heeft uitgevochten, laten
zien hoe dat kan. Uit het dossier, waarin overzichten van Spaarbeleg zitten die
gewone klanten – klanten die niet zijn gaan klagen – nooit hebben gezien, blijkt
dat het Vermogensplan tussen 1990 en 2003 een rendement van 3 à 4 procent heeft
behaald, terwijl het Equity Fund, waarin het geld werd belegd, in die periode 11
procent per jaar in waarde is gestegen.
De reden is dat Aegon een groot deel van de totale inleg in het
Vermogensplan heeft afgeroomd. Het geld ging op aan overlijdensrisicopremie,
administratie-, aankoop- én beheerkosten. Van de 26 duizend euro die in dit
geval in het Vermogensplan werd gestoken, vloeide eenderde (meer dan negen
duizend euro) naar Aegon.
Dat is opmerkelijk, gezien het feit dat Spaarbeleg in de verkoopfolders die
het begin jaren negentig heeft verspreid, nauwelijks rept over bijkomende
kosten, en voortdurend benadrukt dat de uitbetalingen die in de folders staan,
netto zijn, dus geschoond van alle kosten van de verzekeraar.
De klager in het dossier is niet de enige die zich gedupeerd voelt . De
verzekeraar verkocht in de jaren negentig via dochter Spaarbeleg aan
honderdduizenden mensen spaar- en beleggingsplannen. Het Koersplan (het goedkope
broertje van Vermogensplan) is anno 2006 het bekendste zorgenkind. Maar ook
andere producten waarmee Aegon de boer op ging, zoals het AOW PrivéPlan, het
BonusPlan, het FiscaalVoordeelplan, het PremieSpaarplan en het ToekomstPlan
blijken tot ontevreden klanten te leiden.
Aegon paste het Koersplan vorig jaar aan, nadat in De Telegraaf berichten
verschenen over de hoge bedragen die de verzekeraar inhield bij wijze van
overlijdensrisico-premie. Die premies konden oplopen tot meer dan 20 procent.
Ter vergelijking: in het klachtdossier zit ook een Ohra-polis uit 1990, waarin
deze verzekeraar voor een vergelijkbaar product jaarlijks 0,8 procent aan premie
inhoudt. Aegon beloofde dat het de overlijdensrisicopremie met terugwerkende
kracht zou beperken tot maximaal 17 procent. Klanten kregen het te veel betaalde
retour.
De Vermogensplannen en de andere Spaarbeleg-producten, die vergelijkbaar
zijn met de Koersplannen, maar vaak een hogere inleg kennen, moesten nog maanden
wachten op een vergelijkbare aanpassing van de overlijdensrisico-premie.
Ook in het dossier: een verklaring van actuaris John van der Starre, de
rekenaar bij wie de Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke te rade gaat als
hem ingewikkelde klachten worden voorgelegd. Van der Starre is in oktober 2004
resoluut. Aegon-dochter Spaarbeleg heeft bij de verkoop van het Vermogensplan
met irreële rendementen geschermd, schrijft hij aan Wabeke.
De deelnemers in het Vermogensplan gaan er volgens Van der Starre terecht
vanuit dat zij flink zullen verdienen aan de contracten die zij in de jaren
negentig bij Aegon afsloten. Zo staat het immers in de folders die zij van
Spaarbeleg hebben ontvangen.
Wabeke komt in het dossier echter niet tot een uitspraak, omdat Aegon en de
klager om de tafel gaan. Na lang onderhandelen krijgt de klager inderdaad een
deel van de bedragen die zijn ingehouden terug van Aegon, tot zijn eigen
tevredenheid.
Daarmee is de klager geholpen, maar dat geldt niet voor de andere
Aegon-klanten. Die moeten het doen met de kleine aanpassing van de
overlijdensrisicopremie in de polis die zij bij Spaarbeleg hebben lopen. En daar
blijft het bij.
De gang van zaken tekent de handige manier waarop Aegon omgaat met boze
klanten. De verzekeraar gaat met iedereen die ontevreden is over de
Aegon-producten die in het verleden zijn afgesloten om de tafel, en trekt her en
der de portemonnee.
Een massale klantenopstand, zoals bij Dexia, is de Haagse verzekeraar
daardoor bespaard gebleven, terwijl het basisgegeven explosief genoeg blijft.
Hoeveel Aegon daar precies aan heeft overgehouden, is moeilijk uit te rekenen.
Het is onbekend hoeveel mensen precies de Vermogensplannen, Koersplannen en
andere producten hebben aangeschaft. Maar als de verzekeraar bij alle klanten
eenderde van de inleg heeft afgeroomd, dan is de stormachtige groei die de
verzekeraar in de jaren negentig doormaakte, opeens veel eenvoudiger te
verklaren. Die is betaald door de klanten die bij Spaarbeleg polissen sloten, en
aan dat gegeven doen de recente reparaties van Aegon weinig af.
Aegon
zweeg in folders over bijkomende kosten
Puinruimen
Terwijl de financiële wereld zich opmaakt voor een nieuwe beurshausse, likken
drie grote financiële concerns de wonden van de vorige crash. Fortis, Dexia en Aegon zitten
middenin de afwikkeling van de berg problemen die zij overhielden aan de
beleggingsproducten die zij in de jaren negentig hebben verkocht.
Dexia
begint volgende week aan de beslissende slag in de strijd met boze
aandelenlease-klanten. De Belgische bank wil dat de regeling die wijlen
Wim Duisenberg
uittekende voor gedupeerde Dexia-klanten algemeen verbindend
wordt verklaard, en hoopt dat de rechtbank in Amsterdam concludeert dat dat de
meest redelijke oplossing is. Die koers is allerminst gelopen, aangezien
tientallen partijen namens tienduizenden beleggers stellen dat zoiets onzinnig
is, en dat zij recht hebben om als individu het conflict met Dexia te mogen
uitvechten.
De
strijd voor Fortis is evenmin gestreden. Na een serie van tientallen nederlagen
bij DSI – het klachteninstituut van de effectenbranche – is het goed
mogelijk dat de bank klanten die bij Fortis-dochter Groeivermogen
beleggingsproducten hebben aangeschaft, tegemoet zal moeten komen, wanneer die
bij de rechter hun geld terugeisen.
Aegon
is van de drie tot nu toe het handigst. Het is onduidelijk is hoe de kaarten van
boze klanten liggen, waardoor een massale opstand
uitblijft.