Gelink Geld & Advies probeert nieuwe start te maken na moeilijke tijd
‘De premiejagers zijn verdwenen’
 
Door Gerben Kuitert
 
De tijden van ‘hit and run’, zoals de huidige directie het noemt, zijn voorbij bij Gelink Geld & Advies. Het Enschedese hypotheekbemiddelingsbureau is bezig af te rekenen met het verleden. ‘De omslag is voor 75 procent gerealiseerd, maar een negatief imago schud je niet zo maar af. Het blijft knokken.’
 
Er is een nieuwe naam, een nieuwe directie, een nieuw marketingbeleid met een nieuwe reclameslogan, het verkoopapparaat is gereorganiseerd en het beloningstelsel aangepast. Kortom, bij Gelink Geld & Advies, zoals het bedrijf tegenwoordig heet, voltrok zich in de achterliggende anderhalf jaar een kleine revolutie. ‘De rust moet hier terugkeren en we moeten de markt ervan overtuigen dat we het anders doen dan we het vroeger deden’, zegt directeur/eigenaresse Douchka Petzoldt.
 
Douchka Petzoldt kocht begin vorig jaar haar ex-echtgenoot Gerrit Gelink uit en is met haar partner, Henk Oudman, een nieuwe koers gaan varen met het grootste hypotheekbemiddelingskantoor van Nederland. De nieuwe eigenaresse en haar partner namen de plaats in van financieel-directeur Charles Hazewinkel uit Oldenzaal en commerciële baas Frederic Wattebled. Het vertrek van laatstgenoemde ging niet helemaal geruisloos. Vier verkopers van de vestiging Hoofdorp van Gelink gingen volgens Oudman met Wattebled mee. ‘De premiejagers zijn vertrokken’, merkt hij niet zonder cynisme op.
 
De Gelink Adviesgroep, zoals het bedrijf tot eind vorig jaar heette, kwam in de achterliggende jaren verschillende keren negatief in het nieuws. Teleurgestelde klanten, maar ook de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland en de Consumentenbond betichtten de Enschedese tussenpersoon van valse dan wel onvolledige voorlichting aan klanten. Gelink verdiende eind jaren negentig van de vorige eeuw in relatief korte tijd heel veel geld met het oversluiten van hypotheken. Die markt was door het bedrijf zelf ontgonnen en was vanwege de hoge afsluitprovisies aantrekkelijk. Zeventig procent van de hypotheken waren beleggingshypotheken of constructies met lease-aandelen.
 
Met het ineenstorten van de beurs, begonnen ook de problemen voor Gelink. Klanten die plotseling moesten bijstorten omdat uit het rendement van hun beleggingen de hypotheek niet dekten, gingen klagen over verkeerde voorlichting. Met Gelink kwamen overigens ook de verkopers van soortgelijke hypotheken als Dexia, Aegon (aandelensprintplan), SpaarSelect en nog een aantal kleinere aanbieders onder vuur te liggen.
 
‘Wij zijn 1.500 klanten die in de problemen dreigden te komen financieel tegemoet gekomen’, zegt Oudman. ‘Puur uit coulance. We hebben voor die operatie circa twee miljoen euro uitgetrokken. Ruim vier ton is er rechtstreeks uitgekeerd, we hebben voor acht ton garanties afgegeven en de rest is opgegaan aan kosten van personeelsleden die hier aan hebben gewerkt.’
 
Om het ‘premiejagen’ een halt toe te roepen en het risico van agressieve verkoop in te dammen, werken de verkopers bij Gelink inmiddels al weer een tijd niet meer op provisiebasis. ‘Dat heeft voor een natuurlijke selectie gezorgd’, concludeert Douchka Petzoldt. ‘Er is een aantal verkopers vertrokken, omdat ze het er niet mee eens waren. Van anderen hebben we zelf afscheid genomen. Er is schoon schip gemaakt.’ Dat het bedrijf er financieel slecht voor zou staan, ontkent ze. ‘Er is alleen over 2003 een aanzienlijk verlies geleden, vorig jaar was er, ondanks alle problemen, sprake van een kleine winst.’
 
Ook het reclame- en marketingbeleid is veranderd. De schreeuwerige advertenties onder de kop ‘Gelink geniaal in geld’ zijn verdwenen uit De Telegraaf, De Kampioen en andere media. De slogan is ingeruild voor het wat minder ronkend klinkende ‘Vraag het maar aan Gelink.’ Saillant detail: Gelink werd vorig jaar laatste in de strijd om de ‘Gouden Deurmat’, de prijs voor de best gelezen huis-aan-huis folder. Het Financieel Advies Journaal van Gelink bleek het slechts gelezen en de folder van drogisterij Het Kruidvat had de hoogste attentiewaarde. De oplossing van Henk Oudman: ‘Onze financiële tips staan vanaf deze maand in de folder van Het Kruidvat...’
 
Copyright © 2005 De Twentsche Courant Tubantia - alle rechten voorbehouden